Формування рефлексивної компетентності вчителя початкових класів в умовах післядипломної педагогічної освіти
Короткий опис(реферат)
Освітні реформи сьогодні висувають нові вимоги до рівня професійної підготовки та діяльності вчителя початкових класів. Важливого значення надається розкриттю потенціалу кожного вчителя, його самовизначенню, здатності до самопізнання та саморозвитку. Актуалізується потреба розвитку та вдосконалення різних якостей високопрофесійного та конкурентоздатного вчителя, який здатен творчо, якісно й активно працювати в умовах модернізації сучасної системи освіти. Сучасна школа потребує вчителя, який здатен вчасно та гнучко адаптуватись до змін у професійно-педагогічній діяльності, у якого сформована здатність до самопізнання, до глибокого розуміння себе, своїх учнів та навколишніх людей, прагнення до постійного професійно-особистісного самовдосконалення, що у свою чергу вимагає сформованості рефлексивної компетентності. Рефлексія, у наукових джерелах, розглядається як інструмент аналізу, самопізнання власної свідомості та діяльності, усвідомлення себе та того, як інші сприймають його діяльність та особистість задля подальшого саморозвитку та професійного самовдосконалення. Саме тому, проблема розвитку рефлексивної компетентності вчителя сьогодні є актуальною та виступає умовою професійно-особистісного становлення педагога, його самовдосконалення та самореалізації. Важливу роль в цьому процесі відіграє система післядипломної педагогічної освіти, яка орієнтується на професійне вдосконалення вчителів.
Актуальність досліджуваної проблеми підсилюється й тим, що рефлексивна компетентність є однією із ключових компетентностей (трудових функцій) вчителя початкових класів, які зазначені в професійному стандарті вчителя початкових класів (Наказ «Про затвердження професійного стандарту» №2736 від 23.12.2020).