Show simple item record

dc.contributor.authorМоргоч, Єлизавета Дмитрівна
dc.date.accessioned2024-02-11T13:11:39Z
dc.date.available2024-02-11T13:11:39Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://archer.chnu.edu.ua/xmlui/handle/123456789/9046
dc.description.abstractПротягом останніх півтора роки український народ переживає тотальну агресію та перебуває в постійному кризовому стані. Війна, що супроводжує соціально-політичну нестабільність є головною причиною фізичних і психологічних травм та морального виснаження суспільства. У зв’язку з цим психологічна наука вимагає плідної концентрації з питань дослідження феномену резильєнтності, і навіть більше – стрімкого пошуку фахівцями ефективних шляхів досягнення психологічної стабільності та розвитку життєстійкості особистості. Наукова робота присвячена дослідженню психологічних особливостей резильєнтності серед підлітків, які пережили складні події війни, зокрема в контексті військових подій в Україні з 24 лютого 2022 року. Робота обґрунтовує та аналізує концепцію резильєнтності як психічного стану, спрямованого на позитивну адаптацію до стресових ситуацій та подолання їхніх наслідків. Основна увага приділяється психоемоційним станам та розвитку підлітків, які стали найбільш вразливою групою через військові конфлікти. Зокрема, робота висвітлює психологічні виклики, з якими стикаються діти та підлітки під час війни, такі як переміщення, втрати та розлука з родинами. Дослідження проведено з метою визначення рівня резильєнтності підлітків та їхньої здатності адаптуватися до труднощів, а також розроблення психологічних стратегій та рекомендацій для зміцнення резильєнтності серед двох досліджуваних груп: підлітків із числа ВПО та місцевих. З’ясовано відмінність функціонального стану підлітків обох категоріальних груп до та після впровадження корекційної програми. Виявлено – зсув даних в бік середніх та високих значень вимірюваних ознак за шкалами : самопочуття, активність і настрій. Досліджено наявність негативних розходжень зашкалами «інтрузія», «гіперзбудження» та «уникнення», тож, психокорекційна програма дозволила виражено знизити високі рівні симптомів посттравматичного стресового розладу, зокрема групи підлітків ВПО, перебуваючи під корекційним впливом. Перевірено ступінь уразливості до переживань стресу та депресивності, на основі чого – виявлено виражену схильність дітей із числа ВПО, на противагу місцевим – до «прийняття виклику» та високого рівня «контролю», в основі чого лежить ідея розвитку через активне засвоєння знань із досвіду, і найголовніше його використання, навіть якщо він зумовлений травмою. Over the past year and a half, the Ukrainian population has experienced total aggression and has been in a constant state of crisis. The war, accompanied by socio political instability, is the main cause of physical and psychological trauma and moral exhaustion of society. In this regard, psychological science demands fruitful concentration on the issues of studying the phenomenon of resilience, and even more so - the rapid search by experts for effective ways to achieve psychological stability and the development of personal resilience. The research is dedicated to the study of psychological features of resilience among adolescents who have experienced complex events of war, particularly in the context of military events in Ukraine since February 24, 2022. The paper substantiates and analyzes the concept of resilience as a mental state aimed at positive adaptation to stressful situations and overcoming their consequences. The main attention is paid to the psycho-emotional states and development of adolescents, who have become the most vulnerable group due to military conflicts. In particular, the paper highlights the psychological challenges faced by children and adolescents during the war, such as displacement, losses, and separation from families. The research was conducted to determine the level of resilience in adolescents and their ability to adapt to difficulties, as well as to develop psychological strategies and recommendations to strengthen resilience among two studied groups: adolescents from internally displaced persons (IDP) and local adolescents. The difference in the functional state of adolescents in both categorical groups before and after the implementation of the correctional program was clarified. The shift of data towards average and high values of measured characteristics on the scales of well-being, activity, and mood was revealed. The presence of negative discrepancies on the scales of intrusion, hyperarousal, and avoidance was investigated. The psycho-correctional program significantly reduced high levels of symptoms of post traumatic stress disorder, especially in the group of IDP adolescents under correctional influence. The degree of vulnerability to stress experiences and depression was verified, based on which a pronounced tendency of children from the IDP group, in contrast to the local group, towards "accepting the challenge" and a high level of «control» was revealed. This is based on the idea of development through active assimilation of knowledge from experience, and most importantly, its use, even if it is caused by trauma.uk_UA
dc.titleПсихологічні особливості життєстійкості та резильєнтності старших підлітків в умовах воєнного часуuk_UA


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record