Розвиток творчого потенціалу обдарованих дітей старшого дошкільного віку в умовах модернізації освітнього простору
Короткий опис(реферат)
Реформаційні процеси, в освітньому просторі України, торкнулися і системи дошкільної освіти, яка стає більш значущою частиною соціальних перетворень, зокрема, пошуку шляхів і засобів раннього виявлення індивідуальної своєрідності кожної дитини, її творчої обдарованості. Вищезазначене актуалізувало важливість виявлення і розвитку обдарованих дітей та розвитку їх творчого потенціалу, що стає одним із пріоритетних завдань дошкільної освіти. Кваліфікаційна робота складається зі вступу, двох розділів, висновків, списку використаних джерел (68) та додатків, що налічує 5 найменувань. Основний зміст роботи викладений на 70 сторінках і містить 15 таблиць. Загальний обсяг роботи – 95 сторінок. Мета дослідження полягає у теоретичному обґрунтуванні та емпіричній перевірці особливостей розвитку творчого потенціалу обдарованих дітей старшого дошкільного віку, а також у розробці методичних підходів щодо його забезпечення. Об’єкт дослідження – процес розвитку творчого потенціалу обдарованих дітей старшого дошкільного віку. Предмет дослідження – особливості і методика розвитку творчого потенціалу обдарованих дітей старшого дошкільного віку. На основі здійсненого теоретичного аналізу вивчено психолого-педагогічні підходи до визначення поняття «обдарованість» та основні аспекти його дослідження. Встановлено, що у сучасному психолого-педагогічному дискурсі немає єдиного підходу до проблеми обдарованості; що ведеться полеміка про визначення основних критеріїв поняття «обдарованість», структури обдарованої особистості, діагностичних методів визначення обдарованих, поділу на «обдарованих» і «звичайних», природи обдарованості тощо. Узагальнено, що обдарованість доцільно трактувати як своєрідну частину генетично та досвідчено набутих здібностей людини для адаптації до життя; як особистісну характеристику, яка проявляється у допитливості, інтересі до діяльності, оригінальності, самостійності, легкості виконання завдань. Основними ж функціями обдарованості є: максимальна адаптація до навколишнього середовища, пошук найкращого рішення в кожному випадку, коли виникають нові та непередбачувані проблеми, які вимагають творчого підходу. Обдарованість дитини визначається як індивідуальні потенційні можливості психологічного розвитку по відношенню до наступного етапу життя. Дошкільний вік є найбільш сензитивним важливим етапом для цілісного, гармонійного, особистісного, творчого розвитку дитини. Успішне вирішення завдань навчання і виховання обдарованих дітей, розвиток їхньої обдарованості безпосередньо пов’язані з питанням удосконалення підготовки психологів і педагогів, які мають володіти відповідними професійними компетентностями та особистісною зрілістю.
На основі емпіричного вивчення особливостей розвитку творчого потенціалу обдарованих дітей старшого дошкільного віку було встановлено різні характеристики, рівні і типи дитячої обдарованості. Розроблено психолого- педагогічні рекомендації педагогам, психологам, батькам щодо розвитку творчого потенціалу обдарованих дошкільників відповідно до умов створеного розвивального середовища. Розроблено методику розвитку творчого потенціалу обдарованих дітей старшого дошкільного віку. Проведене дослідження розвитку творчого потенціалу обдарованих дошкільників не вичерпує всіх аспектів проблеми. Перспективи подальших розвідок вбачаємо у дослідженні особливостей забезпечення та підтримки обдарованих дітей у сучасному освітньому просторі закладів дошкільної освіти.