dc.description.abstract | У роботі здійснено теоретичне узагальнення проблеми формування природничо-дослідницьких умінь дітей старшого дошкільного віку засобами інформаційно-комунікаційних технологій.
Розглядається термінолексема поняття «природничо-дослідницькі вміння дітей старшого дошкільного віку», яке включає такі категорії, як «компетентність», «дослідницька компетентність», «дослідницька діяльність», «уміння», «природничі вміння» та «дослідницькі вміння дітей старшого дошкільного віку». «Природничо-дослідницькі уміння дітей старшого дошкільного віку» — це здатність і готовність дітей старшого дошкільного віку ефективно взаємодіяти з навколишнім світом і використовувати те, що вони знають, щоб робити теоретичні та практичні речі, такі як планувати власну діяльність, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки в системі «людина-природа».
Проведена оцінка нормативно-правових і програмно-методичних забезпечень, які регулюють освітні дії в дошкільному закладі та відображають проблему дослідження. На основі аналізу було визначено природничо- дослідницькі уміння, необхідні для дитини старшого дошкільного віку. Ці уміняння включають здатність спостерігати, досліджувати, пояснювати, класифікувати, порівнювати, прогнозувати, робити висновки та узагальнювати.
Обґрунтовано теоретико-методологічні основи використання ІКТ для розвитку природничо-дослідницьких умінь у дітей старшого дошкільного віку. З’ясувано, що дослідницька діяльність як один із видів пізнавальної активності дітей старшого дошкільного віку ефективно використовується для розвитку природничо-дослідницьких умінь дітей.
Створено інформаційно-освітній простір «Віртуальний простір природничо-дослідницької лабораторії для вихователів», який дозволяє забезпечити суб’єкт-суб’єктну взаємодію учасників освітнього процесу шляхом створення інформаційно-комунікаційного освітнього простору. Створений простір включає розділи:
- професійна діяльність вихователя щодо формування природничо- дослідницьких умінь дітей старшого дошкільного віку засобами інформаційно-комунікаційних технологій: електронна бібліотека, освітні заходи, цифровий інструментарій, вебінари, онлайн-курси та матеріали;
- самодіагностика готовності до формування природничо- дослідницьких умінь дітей старшого дошкільного віку засобами інформаційно-комунікаційних технологій: запитання авторського опитувальника та використовувати розроблену шкалу для визначення рівня готовності до використання ІКТ для розвитку природничо-дослідницьких навичок у дітей старшого дошкільного віку та національний тест на цифрову грамотність за допомогою програми «Дія», щоб оцінити свій рівень цифрової грамотності;
- корисні навчально-методичні ресурси для організації пізнавальної діяльності дітей старшого дошкільного віку, зорієнтованої на формування природничо-дослідницьких умінь засобами інформаційно-комунікаційних технологій;
- визначення рівня сформованості природничо-дослідницьких умінь у дітей старшого дошкільного віку засобами інформаційно- комунікаційних технологій: добірку ігрових завдань з використанням ІКТ для дітей старшого дошкільного віку, а також приклади дослідів та експериментів, щоб допомогти визначити рівень знань, сформованості умінь і навичок у дітей дошкільного віку;
- авторська комп’ютерна гра «Віртуальна лабораторія». | uk_UA |
dc.subject | природничо-дослідницькі уміння дітей старшого дошкільного віку, інформаційно-комунікаційні технології, компетентність, дослідницька компетентність, дослідницька діяльність, уміння, природничі вміння та дослідницькі вміння дітей старшого дошкільного віку. | uk_UA |