ПРОБЛЕМА ФОРМУВАННЯ ЗДОРОВ’ЯЗБЕРЕЖУВАЛЬНОГО СЕРЕДОВИЩА ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ: ОСНОВНІ ЧИННИКИ ТА ПРОГРАМНО-ЦІЛЬОВЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ
Abstract
У статті проаналізовано проблеми здоров’язбереження в початковій школі, визначено внутрішньо шкільні
чинники, що впливають на формування, зміцнення та збереження здоров’я молодших школярів та представлено
програмно-цільове забезпечення здороб’язбережувального середовища початкової школи. Узагальнено внутрішньошкільні чинники, що впливають на формування, зміцнення та збереження здоров’я молодших школярів: недостатня увага щодо психологічного мікроклімату під час уроків в початковій школі; інтенсифікація навчального
процесу; нервово-емоційна напруга дітей; невідповідність методик та технологій навчання віковим та функціональним можливостям молодших школярів; недотримання елементарних фізіологічних та гігієнічних вимог
щодо організації навчального процесу; функціональна неграмотність педагога у питаннях охорони та зміцнення
здоров’я молодших школярів; часткове руйнування служб шкільного медичного контролю; відсутність системної роботи з формування уявлень про здоров’я та здоровий спосіб життя як цінності. Проаналізовано основні напрями створення здоров’язбережувального середовища в початковій школі: внесення нових елементів до
структури освітнього процесу, впровадження здоров’язбережувальних технологій; зміна умов шкільного середовища та режиму роботи школи; покращення матеріально-технічного та навчально-методичного забезпечення; формування культури здоров’я у вчителів, учнів та батьків; розробка та впровадження моделі реалізації
закладами освіти функції збереження та зміцнення здоров’я учнів початкової школи.
Підсумовано, що формування здоров’язбережувального середовища початкової школи базується на таких
формах і видах діяльності: система корекції порушень соматичного здоров’я; різні форми організації навчально-виховного процесу з урахуванням його психологічного та фізіологічного впливу на організм учнів; контроль за
дотриманням санітарно-гігієнічних норм; система медико-психолого-педагогічного моніторингу стану здоров’я,
фізичного та психічного розвитку молодших школярів; розробка та реалізація навчальних програм з формування
культури здоров’я та здоров’язбереження; служба психологічної допомоги вчителям та учням.