Сучасні тенденції реформування підготовки майбутніх учителів географії в закладах вищої освіти України.
View/ Open
Date
2021Author
Чубрей, Олександра
Заячук, М.Д.
Яворська, В.В
Metadata
Show full item recordAbstract
У статті проаналізовано сучасні тенденції реформування підготовки майбутніх учителів географії в закладах вищої освіти України. Визначено, що трансформації в системі
вищої освіти України привели до оновлення переліку галузей знань і спеціальностей, за
якими здійснюється підготовка здобувачів вищої освіти. У ході проведення реформ
оновлено вимоги до змісту вищої освіти, зокрема сформовано систему стандартів
вищої освіти, яка відповідає Національній рамці кваліфікацій, затверджено 51 стандарт бакалавра. Затверджені й Стандарти вищої освіти за спеціальністю 103 «Науки
про Землю» та 106 «Географія» для першого (бакалаврського) рівня вищої освіти.
Заклади вищої освіти, які здійснюють підготовку майбутніх учителів географії,
користуються освітньо-професійними програмами, розробленими й затвердженими
в закладах вищої освіти, де здійснюється підготовка відповідних фахівців з орієнта-
цією на Національну рамку кваліфікацій України – 6 рівень, оскільки наразі не затверджено
Стандарт вищої освіти галузі знань 01 «Освіта / Педагогіка», спеціальності 014
«Середня освіта», предметної спеціалізації 014.07 «Середня освіта (Географія)» для
першого (бакалаврського) рівня вищої освіти. У ході дослідження проаналізовано територіальні особливості розміщення закладів вищої освіти, в яких здійснюється підготовка майбутніх учителів географії. Виявлено, що підготовка майбутніх учителів
географії здійснюється у 29 закладах вищої освіти України, проте показники, що характеризують особливості підготовки таких фахівців, загрозливі з позицій існування спеціальності й забезпечення належної підготовки фахівців.
Аналіз територіальних особливостей розміщення закладів вищої освіти, в яких здійснюється підготовка майбутніх учителів географії, дав можливість визначити основні тенденції реформування, найважливішими з яких є: оцінювання регіональної потреби й формування державного замовлення підготовки фахівців у відповідних регіонах; стимулювання закладів вищої освіти з боку центральних і місцевих органів влади до започаткування підготовки
фахівців зазначеної спеціальності. Очевидні навчальні потреби затвердження
Стандарту І (бакалаврського) рівня вищої освіти галузі знань 01 «Освіта / Педагогіка» спеціальності 014 «Середня освіта», предметної спеціалізації 014.07 «Середня
освіта (Географія)».