Фінанcова політика держави і господарюючих суб'єктів : коеволюція та синергетичний ефект
Date
2022Author
Арич, М.І.
Вікнянська, А.О.
Гаватюк, Л.С.
Грубляк, О.М.
Дубина, М.В.
Жаворонок, А.В.
Карвацький, М.В.
Ковальчук, Н.О.
Костюк, О.Р.
Корбутяк, А.Г.
Кулинич, Ю.М.
Лисенко, Ж.П.
Олексин, А.Г.
Островська, Н.С.
Пілат, А.К.
Сокровольська, Н.Я.
Федишин, М.П.
Юрій, Е.О.
Metadata
Show full item recordAbstract
Одним із пріоритетних завдань державної влади на сучасному етапі є забезпечення стійкого довготермінового економічного розвитку. На сьогодні Україною обрано шлях на глибокі реформи та системну модернізацію країни. Відповідно, зусилля усіх органів влади повинні бути спрямовані на досягнення цієї мети, а діяльність окремих структур повинна забезпечувати реалізацію загальнодержавної політики злагодженими та скоординованими діями.
Формування складових сучасної фінансової політики держави пов'язано з її появою як інституту суспільного й
адміністративного устрою. На сучасному етапі розвитку держава виступає активним учасником економічних відносин,
як власник засобів виробництва має на меті постійне підвищення рівня ефективності функціонування активів.
Водночас особливість держави в особі визначеної структури органів управління полягає у тому, що ступінь ефективності її
функціонування як учасника ринку характеризується як збільшенням доходів бюджету, прибутків державних
підприємств, так і створенням умов для зростання економіки, реальних доходів громадян, підвищення рівня добробуту
населення. Економічну суть фінансової політики держави можна представити як інструмент економічного розвитку, що
передбачає використання сукупності відповідних фінансових заходів, методів, важелів, механізмів, спрямованих на
раціональне й ефективне формування, розподіл і використання фінансових ресурсів відповідно до пріоритетних напрямів
соціально-економічного розвитку країни з метою забезпечення макроекономічної рівноваги та сприяння економічному
зростанню. Доцільність застосування фінансового регулювання зумовлена виконанням державою економічної функції на
належному рівні, потребою встановлення та підтримки оптимальної структури економіки, обґрунтування пріоритетних
напрямів соціально-економічного розвитку, формування та подальшого удосконалення інституційного забезпечення
функціонування ринку.
Вплив фінансової політики держави на економічні та соціальні процеси відбувається з часовим лагом. Вона є вагомим
інститутом здатним у середньостроковій перспективі, у певній мірі, коригувати економічну циклічність і посилити інституційні основи економічного зростання. У сучасних умовах існування ринкової економіки також
розвиток і вітчизняного підприємства неможливий без ефективної фінансової політики, яка має на меті забезпечення, досягнення та підтримку оптимального рівня його фінансового стану. А це вимагає від суб’єктів системи фінансового управління на підприємстві чіткого розуміння суті, основних цілей та завдань щодо розроблення
та реалізації фінансової політики, які допоможуть їм ефективно та раціонально формувати, розподіляти та використовувати фонди грошових коштів підприємства, а також сприятимуть підвищенню їхньої прибутковості в процесі господарювання, шляхом мінімізації фінансових ризиків і забезпечать високий рівень фінансової стійкості й платоспроможності.
В умовах сучасної світової економічної кризи спричиненої вірусним зараженням значної частини людства (пандемія
COVID-19), під час визначення завдань фінансової політики підприємства необхідно обов’язково враховувати антикризові
інструменти. Адже вони забезпечать запобіганню та подоланню негараздів і криз, які виникають у процесі розроблення та
реалізації фінансової політики на підприємстві. Також антикризове управління підприємством використовує
особливий набір методів, тому що застосування більшості з них не притаманне в нормальних та стабільних умовах функціонування і розвитку підприємства (санація, банкрутство, ліквідація, даунсайзинг та ін.). Ефективне функціонування вітчизняної економіки залежить і від здатності банківських установ задовольняти потреби споживачів фінансових послуг: суб’єктів господарювання та населення. Незахищеність від зовнішнього середовища та вплив негативних
внутрішніх факторів зумовлюють необхідність постійного удосконалення банківської діяльності та пристосування до нових
умов шляхом розроблення і реалізації фінансової політики, яка відповідає поточним потребам. В умовах частих змін економічної та політичної ситуації формування та реалізація оптимальної фінансової політики банківських установ такожнабуває особливої актуальності. Успішна реалізація державної політики в фінансовому секторі значно залежить від скоординованості як стратегічної, так і тактичної складових фіскальної політики, дій уряду та Національного банку України як на рівні вироблення політики, так і на рівні проведення поточних операцій, їх взаємоузгодженості, підпорядкованості короткотермінових вигод та інтересів довготерміновим загальнодержавним цілям. Дана колективна монографія – результат виконання науково-дослідницької роботи «Фінансова політика держави і господарюючих суб'єктів: коеволюція та синергетичний ефект» (№ держреєстрації 0116U008898) Чернівецького національного університету імені Юрія Федьковича (м. Чернівці). Метою науково-дослідної теми є наукове обґрунтування та розробка практичних рекомендацій щодо формування ефективної фінансової політики держави та господарюючих суб’єктів; визначення основних інструментів реалізації фінансової політики, їх взаємозв’язку та взаємовпливу на конкурентоспроможний розвиток держави. Наукова новизна очікуваних результатів полягає в розробці теоретичних і методичних основ формування ефективної фінансової політики держави та господарюючих суб’єктів, визначення основних інструментів її реалізації. Виходячи з вищесказаного, матеріали монографії за логікою викладу поділено на три частини (розділи). У першому розділі «Фіскально-бюджетний механізм забезпечення економічного розвитку держави» головну увагу акцентовано на: 1) етапах формування та сучасних тенденціях політики управління зовнішнім державним боргом України; 2)дослідженні фіскальних функцій податку на доходи фізичних осіб; 3) визначенні джерел фінансування об’єднаних територіальних громад в Україні; 4) виявленні особливостей моніторингу у сфері публічних закупівель. 5)узагальненні реалій функціонування пенсійної системи України.
У другому розділі «Вплив фінансово-інвестиційного механізму підприємницьких структур на конкурентоспроможний розвиток держави» проаналізовано: 6) передумови фінансово-економічної безпеки вітчизняних підприємств; 7) проблеми та перспективи фінансового забезпечення інвестиційної діяльності аграрних підприємств України; 8)методи управління конкурентоспроможністю підприємства в сучасних умовах господарювання. У третьому розділі «Механізм реформування та розвитку фінансового сектору України в контексті реалізації ефективної державної фінансової політики» досліджено: 9) сучасні методи управління банківською системою України; 10) фінансову безпеку банківської системи України як необхідну складову розвитку фінансового сектору; 11) вплив діджиталізації ринку фінансових послуг на кредитну поведінку домогосподарств; 12) страхування як елемент фінансово-економічної системи безпеки продовольчого ринку. Практичне значення очікуваних результатів полягає в тому, що теоретичні положення, отримані за результатами виконання науково-дослідної теми, доведені до рівня практичних рекомендацій до формування ефективної фінансової політики держави та господарюючих суб’єктів і інструментів їх реалізації та впроваджені у практику діяльності органів державного управління, підприємств, банків, страхових компаній, а також у навчальний процес. Колективна монографія розрахована на широке коло читачів, які працюють або вивчають інструменти реалізації фінансової політики держави та господарюючих суб’єктів, а також її вплив на конкурентоспроможний розвиток держави. Це державні службовці, фінансисти, податківці, фінансові менеджери корпорацій, фахівці банківських установ, страхових та інших фінансових компаній. Видання буде корисним і для викладачів, студентів і аспірантів.