КіноСковорода: кінематографічна актуалізація біографії
Abstract
Актуалізовано питання жанрової спадковості між
літературою та кіномистецтвом. Зауважено, що кінематограф
активно звертався до жанру біографії вже в перші десятиліття
свого розвитку, ще в епоху німого кіно. Не зникав він із поля зору
кіномитців і впродовж усього ХХ ст. В останні роки спостерігається
активізація цього жанру як у кінематографі, так і на телебаченні,
що викликає посилений інтерес з боку дослідників. Проаналізовано
рецептивну проблематику біографіки українського філософа,
богослова, поета та педагога Григорія Савича Сковороди (1722–1794)
в кінематографічному дискурсі. Констатовано, що постать видатного
філософа не привертала належної уваги кінематографістів ні
в радянські часи (всього один художній і один документальний
фільм), ні в часи Незалежності. Той незначний кінодоробок, який
існує на сьогодні, лише фрагментарно знайомить глядача
з „українським Сократом”. Відзначено, що документалістика, на
відміну від ігрового кіно, все ж представлена низкою фільмів про
Григорія Сковороду, які, звичайно, різняться своєю якістю та
творчим потенціалом. Проте, володіючи естетико-пізнавальним
значенням, всі вони презентують певний спосіб опрацювання біографічного матеріалу (листи, спогади, свідчення сучасників) та
творчості (філософські праці, літературні твори, музичний
доробок) і виконують важливу функцію популяризації видатної
особистості та її творчого спадку. Констатовано, що кінематографічна
актуалізація біографії та творчості філософа в останні десятиліття
зумовлена новою історичною ситуацією, прагненням по-новому
рецептувати його спадок, розвінчати існуючі біографічні міфи.
Філософські ідеї Сковороди не просто залишаються актуальними
у ХХІ ст., а й постають маркерами української ідентичності
в сучасних реаліях.