Особливості організації проєктної діяльності молодших школярів на уроках дизайну і технологій
Abstract
У магістерській роботі проаналізовано проблему організації проєктної
діяльності молодших школярів та теоретично обґрунтовано особливості її
реалізації на уроках дизайну і технологій.
Аналіз психолого-педагогічних джерел свідчить про те, що проблема
організації проєктної діяльності є одним із перспективних напрямів роботи
учнів у сучасному освітньому процесі. Проєктна діяльність розглядається як
конструктнивна та продуктивнна діяльність особистості, спрямована на
розв`язання життєво значущих питань, досягнення кінцевого результату в
процесі цілепокладання, планування й здійснення проєкту.
Під проєктною діяльністю молодших школярів на уроках дизайну і
технологій ми розуміємо вид навчально-пізнавальної активності, спрямованої
на освоєння професійного досвіду проєктувальників, дизайнерів, технологів
та оволодіння розумовими діями та операціями у процесі створення
продукту-проєкту. При роботі над проєктами на уроках дизайну і технологій
в учнів розвивається уява, що є потужним стимулом народження нових ідей;
творчі здібності (учень усвідомлює себе творцем, працюючи з різними
інструментами та матеріалами), формується прагнення самостійно створити
щось нове.
На основі визначених критеріїв (рівень творчості та самостійності,
рівень знань та умінь при виконанні практичних, індивідуальних проєктних
завдань та проєктів, рівень освоєння алгоритму проєктної діяльності,
особисте ставлення учнів до проєктної діяльності, наповненість проєктної
документації та якість виробу, що проєктується) досліджено сучасний стан
4
організації проєктної діяльності молодших школярів на уроках дизайну і
технологій.
З’ясовано, що успішність та ефективність проєктування забезпечується
за умови правильної й послідовної, організаційно-спланованої роботи
учителя та учнів, в основі якої лежить логічна черговість дотримання етапів
виконання проєктів на уроках дизайну і технології, серед яких:
організаційно-підготовчий, конструкторський, технологічний, заключний.
Для кожного етапу виділено: зміст, форми, методи та засоби навчання
проєктної діяльності.
Теоретично обґрунтовано педагогічні умови організації проєктної
діяльності молодших школярів на уроках дизайну і технологій (створення
атмосфери доброзичливості та довірливості; відбір навчального матеріалу
для проєктної діяльності в «зоні найближчого розвитку» учнів; врахування
вікових особливостей молодших школярів; облік індивідуальних
особливостей кожного учня та опора на його «суб'єктний досвід»; поетапне
формування основних дій проектної діяльності; формування інтересу до
проектної діяльності. поступове збільшення ступеня самостійності учнів;
поєднання індивідуальних та групових форм навчання).