Загальна характеристика навчальних програм із германських мов для середніх шкіл Буковини (1932–1940 рр.)
Abstract
Здійснено аналіз навчальних програм з німецької та англійської мов для середніх шкіл Буковини у першій половині XX ст. В ході дослідження встановлено, що у 30-ті роки ХХ століття в буковинському краї проведено ряд різних реформ, зокрема, освітніх, які були спрямовані на перегляд змісту шкільної освіти та визначення ефективних методів навчання. Унаслідок реформування школи у навчальному процесі слід було врахувати індивідуальний підхід, брати до уваги зацікавлення кожного школяра, його здібності й нахили, формуючи, насамперед, особистість учня.
Виявлено, що навчання в середній школі поділялося на два ступені: нижчий під назвою “гімназія” (І–ІV кл.) та вищий – “ліцей” (V–VIII кл.). Обидва ступені були спрямовані на здобуття загальної середньої освіти. Навчання німецької та англійської мов на Буковині у досліджуваний відрізок часу розпочиналося в п’ятому класі ліцею.
Визначено, що у віднайдених навчальних програмах метою навчання іноземних мов було формування навичок та вмінь правильного і вільного висловлювання в усній і письмовій формах, читання оригінальної та науково-практичної літератури, а також перекладу. Методом навчання іноземних мов було офіційно проголошено змішаний метод навчання. Навчальні програми для гімназій та ліцеїв Буковини, ухвалені Міністерством віровизнань і освіти Румунії, містили чітко сформульовані цілі, зміст і термін навчання германських мов.
Аналіз сітки годин і змісту навчального матеріалу для вивчення германських мов, порівняльна характеристика навчання англійської та німецької мов у середніх школах Буковини дозволили виокремити спільні та відмінні риси вивчення цих мов. Встановлено, що у процесі навчання німецької мови акцентували увагу на засвоєнні ідіоматичних виразів та абстрактних понять, указували кількість необхідних для засвоєння лексичних одиниць, добирали спеціальний граматичний мінімум та здійснювали зворотний переклад. Відмітною рисою у процесі навчання англійської мови було навчання письма, що включало переказ змісту прочитаного, переписування текстів, складання й аналіз літературних творів. Розроблені для середніх шкіл Буковини навчальні програми з германських мов передбачали опрацювання фонетичного, лексичного та граматичного матеріалу, формування навичок діалогічного й монологічного мовлення, мали на меті розвиток навичок читання, письма, а також вироблення вміння перекладати з рідної мови на іноземну і навпаки.