Судова дискреція у стягненнях за адміністративні правопорушення, пов’язані з корупцією: аналіз аналіз відповідності принципу верховенства права та стандартам прав людини
Abstract
Стаття присвячена аналізу недоліків у визначенні стягнень за корупційні правопорушення, зазначених в Кодексі України про адміні-
стративні правопорушення з позицій їх відповідності принципу верховенства права та дотримання загальних стандартів прав людини.
Кодекс України про адміністративні правопорушення чітко встановлює, що позбавлення права обіймати посаду в органах державної
влади та місцевого самоврядування може бути застосоване як стягнення за корупційні правопорушення. Проте розмір штрафу, що
є основним стягненням за корупційні правопорушення, не є значущим навіть у контексті адміністративного права, тоді як застосування
як додаткового стягнення позбавлення права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю, (яке за стандартами ЄСПЛ, пови-
нно застосовуватися за тяжкі правопорушення і розглядатися за стандартами кримінального процесу), застосовується в межах фактично
не обмеженої дискреції суду. З урахуванням вищевказаних аргументів можна зробити висновок, що чинна редакція ч. 6 ст. 30 Кодексу
порушує принцип верховенства права та міжнародні стандарти стягнень за корупційні правопорушення. Зокрема, це пов'язано з неви-
значеністю меж дискреційних повноважень суду, що може призвести до необґрунтованих рішень, які можуть негативно вплинути на
публічний порядок та інтереси місцевих громад. Також в статті наголошується на невідповідності між тяжкістю основного і додаткового
стягнення за корупційні правопорушення. Для вирішення цієї проблеми пропонується значне збільшення розміру основного стягнення за
корупційні правопорушення та обмеження дискреції суду щодо накладення додаткового стягнення у вигляді позбавлення права обіймати
посади. Суд повинен призначати його лише за грубе або систематичне порушення права та враховувати соціальні та політичні наслідки
свого рішення.