Порівняння в мовно-образній системі художнього тексту (на матеріалі творів Сидора Воробкевича)
Abstract
У статті розкрито стилістичні властивості та експресивно-виражальний потенціал
порівняльних конструкцій у художніх текстах С. Воробкевича ‒ видатного українського письменника Буковини, який відомий не тільки як талановитий поет, прозаїк, драматург, педагог, громадський діяч, а й здобув широке визнання як фольклорист та композитор. Художні
порівняння ‒ домінантний маркер синтаксичної організації творів письменника, ідіостиль
якого виформовувався під впливом фольклорної та уснорозмовної стихій. Майстерність
автора експресивізувати цілісні образи засобами асоціативного зіставлення засвідчують
передусім узвичаєні фольклорно-поетичні й народнорозмовні порівняльні структури. Традиційні порівняння в асоціативній площинні «людина ‒ природа», засвідчені передусім у портретних описах, містять символічні фольклорні зіставлення з назвами рослин і тварин, що
маніфестують мовну картину світу українців, специфіку їх художньо-символічного світобачення та засвідчують глибоку обізнаність автора з народною творчістю. Народнорозмовні
порівняння, фразеологізовані дієслівно-компаративні структури, почерпнуті з багатовікових
спостережень і життєвого досвіду народу, вияскравлюють внутрішньо-психологічні деталі
в поведінці персонажів, увиразнюють позитивну чи негативну авторську оцінку, надають
іронічно-глузливих конотацій тощо. Спостережено, що порівняння в художньому тексті
відображають закріплені в побутовій свідомості українців стереотипні образні асоціації
й водночас постають вартісними виразниками авторського світовідчуття і світосприймання. Порівняння індивідуального характеру яскраво презентують індивідуально-авторську
картину світу творця художнього тексту.