РОЗВИТОК КРИТИЧНОГО МИСЛЕННЯ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ: ОСНОВНІ ФУНКЦІЇ ТА МЕТОДИЧНІ ПРИЙОМИ
Короткий опис(реферат)
Критичне мислення є невід’ємною частиною формування особистості та успішної адаптації до життя в
інформаційному суспільстві. В умовах реформування освіти метою початкової освіти є розвиток у молодших школярів здатності критично мислити, добувати та застосовувати знання, приймати рішення. Критичне мислення
дає змогу учням бачити проблеми, бути готовими до пошуку нестандартних рішень у досягненні поставленої
мети, вміти піддавати рефлексії власну інтелектуальну діяльність, аналізувати дії, виявляти допущені помилки
та виправляти їх. Встановлено, що розвиток критичного мислення в молодших школярів дає змогу отримати
такі освітні результати: вміння працювати у різних галузях знань; здатність висловлювати власні думки усно
і письмово, чітко та коректно стосовно оточуючих; формувати особисту позицію на основі осмислення різного
досвіду, ідей та уявлень; вирішувати проблеми; відповідальність; вміння співпрацювати та працювати у групі.
Узагальнено, що основними функціями критичного мислення молодших школярів є: регулятивна – вміння обдумано
діяти та спрямовувати власні дії згідно з об’єктивними умовами; оцінна функція – оцінка власних і чужих суджень
та дій; функція ініціації – пошук та виправленні пізнавальної суперечності; стимулююча функція – стимулювання
потреби у нових знаннях, уміннях, а також висуванні нових гіпотез, інтерес до самостійних досліджень, способів
вирішення завдань; корекційна функція – раціональний відбір необхідного матеріалу, пошуку інформації; прогнозуюча функція – орієнтування на майбутнє, перспективи; моделююча функція – створення моделі дій та результатів.
Розглянуто деякі ефективні методики та прийоми розвитку критичного мислення молодших школярів:
«Кошик ідей», «Виглядає як… Звучить як…», «Концептуальне колесо» або «Понятійне колесо», «Карта понять»,
Таблиця «Знаю – Хочу дізнатися – Дізнався», «Мозковий штурм» або «Мозкова атака».