Роль маркетингу у розвитку екосистеми закладів вищої освіти
View/ Open
Date
2024Author
Буднікевич, Ірина Михайлівна
Бастраков, Данііл Анатолійович
Гончар, Вадим Іванович
Metadata
Show full item recordAbstract
У статті розглянуто роль маркетингу у розвитку екосистеми закладів вищої освіти. Відзначено, що система освіти набуває рис екосистеми, яка включає учасників, елементи, взаємозв’язки, взаємовідносини, точки контакту, методики, технології, які орієнтуються на навчання людини протягом життя, на ефективну взаємодію та обмін ресурсами, досвідом між учасниками, на інтегрування здобутих знань, навичок, вмінь, компетенцій в роботу, бізнес, творчість, соціальні відносини, в громадську діяльність. Мета статті полягає у розкритті ролі маркетингу у формуванні, функціонуванні та розвитку екосистеми закладів вищої освіти (університету). Автор здійснив теоретичний аналіз підходів до обгрунтування екосистемного підходу в освіті, здійснив огляд визначень екосистем освіти на різних рівнях. Запропоновано визначення екосистеми університету як неформальної комплексної, гнучкої, адаптивної, динамічної мережі знань, ресурсів, технологій, процесів, взаємопов'язаних і різнотипних елементів, відносин та взаємозв’язків, які включені в процеси функціонування, взаємодії, навчання, дослідження, виховання, розвитку. Аргументовано, що роль маркетингу у формуванні екосистеми ЗВО полягає у формуванні персоналізованої пропозиції освітніх послуг протягом усього життя, багатоканальних маркетингових комунікації на основі виявлення потреб, очікувань, переваг, інтересів та мотивації цільових аудиторій, створенні комфортного освітнього середовища з новими можливостями інтеграції знань з різних джерел, безперервному оновленні соціального, професійного та культурного капіталів, взаємовигідної співпраці з різними партнерами та стейкхолдерами, у тому числі з місцевою спільнотою. Наведені успішні кейси з практики формування та розвитку екосистеми університетів на основі маркетингового підходу, визначені елементи партнерського маркетингу, які дозволяють успішно просувати широку різноманітність програм та курсів, формувати лояльність клієнтів, комерціалізувати ідеї та проєкти студентів та викладачів. Зроблено висновок, що маркетинговий підхід до формування та розвитку екосистеми вищої освіти змінює способи, технології, формати навчання, мислення, життя, прийняття рішень на користь взаємодії, партнерства та співробітництва, залучення отримувачів знань до процесу їх продукування.
Abstract. The article examines the role of marketing in the development of the ecosystem of higher education institutions. It was noted that the education system acquires the features of an ecosystem, which includes participants, elements, interconnections, mutual relations, contact points, methods, technologies, which are oriented towards human learning throughout life, effective interaction and exchange of resources, experience between participants, integration of acquired knowledge, skills, abilities, competences in work, business, creativity, social relations, in public activities. The purpose of the article is to reveal the role of marketing in the formation, functioning and development of the ecosystem of institutions of higher education (university). The author carried out a theoretical analysis of approaches to justifying the ecosystem approach in education, carried out a review of the definitions of educational ecosystems at different levels. It is proposed to define the university ecosystem as an informal complex, flexible, adaptive, dynamic network of knowledge, resources, technologies, processes, interconnected and diverse elements, relationships and interconnections that are included in the processes of functioning, interaction, learning, research, education, development . It is argued that the role of marketing in the formation of the higher education ecosystem consists in the formation of a personalized offer of educational services throughout life, multi channel marketing communication based on the identification of the needs, expectations, preferences, interests and motivation of target audiences, the creation of a comfortable educational environment with new opportunities for the integration of knowledge from various sources , continuous renewal of social, professional and cultural capital, mutually beneficial cooperation with various partners and stakeholders, including the local community. Successful cases of the practice of formation and development of the ecosystem of universities based on a marketing approach are presented, the elements of partner marketing are identified, which allow to successfully promote a wide variety of programs and courses, form customer loyalty, and commercialize the ideas and projects of students and teachers. It was concluded that the marketing approach to the formation and development of the ecosystem of higher education changes methods, technologies, formats of learning, thinking, life, decision-making in favor of interaction, partnership and cooperation, involvement of recipients of knowledge in the process of their production.