Мовленнєві ситуації як засіб розвитку мовленнєвого спілкування
Abstract
Стаття присвячена розгляду значення мовленнєвих ситуацій у процесі формування та розвитку навичок мов- леннєвого спілкування у здобувачів вищої освіти. Актуальність статті зумовлена тим, що у контексті глоба- лізації та зростаючої ролі мовного спілкування у сучасному світі, вивчення мовленнєвих ситуацій є важливим
для педагогічної практики та наукових досліджень. Автори ставлять за мету дослідити теоретичні основи та
практичні можливості використання мовленнєвих ситуацій як ефективного засобу впливу на формування та
вдосконалення комунікативних навичок.
У статті «мовленнєва ситуація» трактується як ситуація мовлення, ситуативний контекст мовленнєвої вза- ємодії, а також набір характеристик ситуативного контексту, релевантних для мовленнєвої поведінки учасників
комунікативної події, що впливають на вибір мовленнєвих стратегій, прийомів, засобів. Автори виокремлюють
такі компоненти мовленнєвої ситуації, як мета та мотив дії, учасники мовленнєвого акту, їхні взаємовідносини,
часові та локальні особливості, особливості структури контексту в умовах інтерактивного спілкування.
У статті досліджено теоретичні засади та практичні аспекти використання мовленнєвих ситуацій як ефек- тивного засобу впливу на розвиток комунікативних здібностей. Зокрема, у статті розглядаються типи мовленнє- вих ситуацій, методи їх створення та застосування в освітньому процесі. Автори висвітлюють психологічні та
методичні аспекти використання мовленнєвих ситуацій для ефективного вдосконалення мовленнєвих навичок учас- ників освітнього процесу. Результати досліджень статті можуть бути корисні для вчителів, педагогів, лінгвістів
та інших спеціалістів, що працюють у сфері мовної освіти та розвитку мовленнєвих здібностей.