Адміністративна юрисдикція у виборчих спорах: межі застосування.
Abstract
У статті проведено дослідження особливостей поширення адміністративної юрисдикції на виборчі спори. Така увага зумовлена необхідністю ґрунтовного правового регулювання процедур щодо оскарження ведення виборчої кампанії, визначення статусу суб’єктів виборчого процесу, їхніх прав і обов’язків, оскарження результатів виборів тощо. Крім того, кожний етап виборчого процесу опосередкований рішеннями, діями його учасників, які потенційно можуть стати предметом виборчого спору i суттєво вплинути на результат виборів. Встановлено та обґрунтовано, що існуючий високий рівень «конфліктності» виборчого процесу створює умови для підвищеної уваги законодавчого органу до питання визначення юрисдикційності виборчих спорів, зокрема до встановлення меж належності виборчих спорів до адміністративної юрисдикції. У такому ракурсі можна стверджувати, що адміністративний суд здійснює своєрідний судовий контроль за дотриманням виборчих прав громадян України
шляхом розв’язування виборчих спорів, тому від розуміння правової природи, структури, сутності зазначених спорів залежить ефективність їх розгляду та вирішення. І тому для практики адміністративного судочинства принципово важливо застосовувати однозначні критерії для оцінки публічності виборчого спору і його належності до юрисдикції адміністративних судів. Проведене дослідження дало змогу встановити, що у визначенні правової природи виборчого спору з метою встановлення його приналежності до адміністративної юрисдикції варто враховувати те, що: виборчий спір є «правовим спором»; виборчі спори нерозривно пов’язані з категорією «публічно-правовий спір»; виборчий спір вирішується в порядку адміністративного судочинства (однак є можливість вирішення і в позасудовому порядку); семантичний
зміст виборчого спору нормативно закріплюється в Кодексі адміністративного судочинства України і визначається як спори щодо правовідносин, пов’язаних з виборчим процесом чи виборчим референдумом. Крім того, встановлення факту
віднесення виборчого спору до адміністративної юрисдикції не є повністю достатнім якісним критерієм. Потрібно також чітко визначити конкретний суд у системі адміністративних судів, до компетенції якого належить вирішення цього публічно-правового спору: місцевим загальним судам як адміністративним судам, окружним адміністративним судам, апеляційному адміністративному суду в апеляційному окрузі.