Структурно-типологічна параметризація художнього текстопростору англомовного фентезі.
Abstract
Статтю присвячено встановленню структурно-типологічних параметрів художнього текстопростору англомовного фентезі. У статті встановлюється, що тексти англомовного фентезі (ТАФ) – високоорганізована структура знань, як продукт мовленнєвої діяльності людини, ТАФ взаємопов’язаний зі складниками його організації, які визначають ієрархічну систему лексико-семантичного простору в межах його жанру. У процесі дослідження фентезійного тексту було визначено жанрову своєрідність і їх вплив на структуру лексико-семантичного простору в архітектоніко-композиційній організації чарівного світу про Гаррі Поттера. Фентезійний дискурс – це сукупність гетерогенних текстів, що є одним із способів бачення, осмислення і зображення світу, коли світ пізнається через перетворення на умовну реальність, яка своєю чергою є своєрідним відображенням цього світу. Тексти в жанрі англомовного фентезі є органічним компонентом сучасної культури Великої Британії. Володіючи розважальним елементом, боротьбою добра зі злом, свободою тлумачення й інтерпретації міфологічних джерел, їх можна розглядати як різновид авторської казки, яка тяжіє до міфу. До основних ознак ТАФ зараховуємо наявність Первинного (реального) і Вторинного (ірреального) світів, які сприяють появі гібридних жанрів, зокрема фентезійного епічного сиквелу, що сягає народної казки, перетвореної на літературну казку, а згодом – у фентезі, поєднуючи реальність із різними можливими світами. В основі структурно-семантичного механізму кільцевої композиції ТАФ лежить спосіб художньої інтерпретації і пізнання дійсності, який включає у квест-наратив, як структуротвірний складник, вихід за межі признаного, реально можливого чи існуючого в дійсності, до котрої належить авторка фентезі тексту. Твори Дж.К. Роулінг належать до дитячого фентезі, якому також властиві широке використання розмовної лексики
виховної спрямованості, тематика, відповідна дитячому віку, невелика кількість описів, що характерно для жанру
дитячої літератури.