Формування дослідницьких навичок у майбутніх фахівців галузі музичного мистецтва в процесі професійної підготовки
Abstract
У дослідженні розглянуто і конкретизовано зміст понять «дослідницька діяльність», «дослідницькі навички», «квазіпрофесійна діяльність», «професійний досвід». Констатовано, що зазначені поняття мають пряме відношення до вдосконалення професійної діяльності майбутніх фахівців музичного мистецтва. Окрім аналізу власне дослідницької діяльності та її специфіки в умовах вищої школи, нами також звернено увагу на дотичні феномени, якими є квазіпрофесійна діяльність та професійний досвід: вони є тим самим «поживним середовищем», в якому продуктивно розвиваються дослідницькі навички, формується дослідницька позиція фахівця у навчальній та професійній діяльності.
Стосовно практичних та методичних аспектів формування дослідницьких навичок у майбутніх фахівців музичного мистецтва варто зазначити, що таке формування має спиратися на певні фундаментальні одиниці, якими є дослідницька позиція фахівця у здійсненні професійної діяльності, а також педагогічна рефлексія і професійне самоусвідомлення. Дослідницька позиція забезпечує ціннісний та операціональний фундамент процесу формування дослідницьких навичок, посилює мотивацію здобувачів вищої освіти до цього виду діяльності, визначає характер суб’єктивного ставлення фахівця як до самого об’єкта і результату своєї професійної діяльності, так і до процесу його досягнення. Рефлексія і самоусвідомлення допомагають студентам ще на етапі навчання і здобуття професії сформувати вектор власного професійного розвитку, адекватно оцінити якість власної професійної діяльності, розробити програму корекції професійних помилок.