Правописна кодифікація твердості / мʼякості приголосних в українській мові та її вивчення у ЗЗСО
Abstract
Робота присвячена всебічному науково-теоретичному обгрунтуванню
позначення м’якості та твердості у системі українського правопису.
У роботі на основі аналізу матеріалів із правописів української мови
та хрестоматії з історії українського правопису, а також праць мовознавців
здійснено порівняльний аналіз найважливіших правописних систем
дорадянського періоду, та періоду після 1917 року; встановлено походження
знака апострофа та знака м’якшення; проаналізовано погляди провідних
науковців на проблему позначення твердості, м`якості та роздільності вимови
на письмі.
У роботі досліджено особливості вивчення апострофа й знака
м’якшення у закладах середньої освіти, розроблено методичні рекомендації
для ефективного вивчення знака м’якшення й апострофа у закладах загальної
середньої освіти, запропоновано план-конспект уроку для учнів шостого
класу. З’ясовано, що вивчення і закріплення вивчених орфографічних правил
вживання знака м’якшення і апострофа відбувається у нерозривному зв’язку
з загальною системою мови – лексикологією, фонетикою, морфологією. При
укладанні системи вправ і завдань необхідно послуговуватись широким
лінгводидактичним арсеналом.
Матеріали дослідження можуть бути застосовані на уроках
української мови у закладах загальної середньої освіти, на лекціях, у роботі
мовознавчих курсів, при укладанні підручників та посібників з орфографії та
фонології української мови, при укладанні словників і довідників.
Робота виконана на основі порівняльно-історичного, емпіричного
методів та методу систематизації.