Менеджмент овер- та андертуризму як інструмент збалансованого розвитку туризму
Abstract
Туризм сьогодні є важливим джерелом доходу та зайнятості для багатьох країн та регіонів. Однак стрімкий розвиток туризму раптово може досягти точки, в якій він із позитивного для економіки та суспільства явища перетворюється на несприятливий процес, який завдає шкоди місцевим громадам та довкіллю дестинації, відомий під назвою овертуризм.
Зараз відомо багато причин, які викликають овертуризм, відомі й механізми його негативного впливу на суспільство та навколишнє середовище. Очевидно, що необхідний новий збалансований підхід до розвитку туризму, заснований на реальних показниках та широкому усвідомленні необхідності збереження цінності місцевих ресурсів, який використовує інструменти та стратегії, спрямовані на досягнення рівня оптимального розвитку, уникнення негативних наслідків розвитку туристичних потоків та стимулювання перерозподілу туристів як у часі, так і в просторі. Одним із таких інструментів, який вже встиг довести свою ефективність є андертуризм, тобто послідовне спрямування туристичних потоків до неосвоєних туристичних обʼєктів та місцевостей. Щоправда, виникає необхідність постійного управління потоками туристів з метою недопущення переростання андертуризму в овертуризм у новій дестинації.