Гендерні відмінності ціннісно-цільових координат особистості в період ранньої дорослості
Переглянути
Дата
2022Автор
Гуляс, Інеса Антонівна
Гоян, Ігор Миколайович
Metadata
Показати повний опис матеріалуКороткий опис(реферат)
Статтю присвячено емпіричному дослідженню гендерних відмінностей особистісних прагнень в період ранньої дорослості. Окреслено важливість анонсованої проблеми та проведено емпіричне дослідження. Метою статті є виявлення й аналіз відмінностей особистісних прагнень за ознакою гендеру в період ранньої дорослості. Задля досягнення мети дослідження застосовано методи теоретичного аналізу та синтезу, узагальнення, метод письмового опитування у формі тестування за стандартизованими анкетами, кількісне та якісне аналізування отриманих результатів, обчислення відсотків, однофакторний дисперсійний аналіз за стандартними процедурами. В якості психологічного інструментарію використано методику «Пакет оцінки особистісних прагнень» Р. Еммонса. Результати. Загалом, у відсотковому вираженні найбільше прагнень опитаних припадає на категорії: «особистісне зростання, здоров’я» (29,16 % і 26,12 % – хлопці та дівчата відповідно), «досягнення» (14,76 % і 12,78 %) з перевагою у хлопців, «інтимність» (14,82 % і 10,71 %), «самопредставлення» (11,7 % і 8,2 %) і «духовна самотрансцендеція» (10,34 % і 8,92 %) з домінуванням в опитаних жіночої статі. За допомогою однофакторного дисперсійного аналізу (ANOVA) виявлено статистично значущі відмінності за шістьма діагностичними змінними: «радість» (р = 0,001) і «прогрес» (р = 0,02) з превалюванням у представників чоловічої статі, натомість «амбівалентність» (р = 0,001), «ідентифікація» (р = 0,04), «внутрішня причина» (р = 0,036) і «підтримка» (р = 0,001) – у представниць жіночої статі. Висновки. Задля успішної реалізації своїх прагнень респонденткам корисно буде зайнятись саморозвитком і самоосвітою, виробленням продуктивних стилів копінгу в отриманні бажаного результату й досягненні життєвого успіху. З метою підвищення рівня духовної самотрансценденції в опитаних чоловіків радимо апелювати до психологічних механізмів самовиховання, зокрема ціннісних уявлень і установок, визначити засоби досягнення бажаного, розвивати автопсихологічну компетентність, яка забезпечує комплексний саморозвиток особистості та є його показником.