ОЦІНКА ЕКОЛОГІЧНОЇ ГРАМОТНОСТІ УЧНІВ СІЛЬСЬКИХ ТА МІСЬКИХ ШКІЛ ТА РОЛЬ ГЕОГРАФІЇ У ЇЇ ФОРМУВАННІ
Abstract
Екологічна ситуація в усьому світі, як і в
України продовжує погіршуватися. Відбу вається різносторонній і глибокий вплив
суспільства на навколишнє середовище.
Наслідками цього є посилення парникового
ефекту, частіші кислотні дощі, руйнування
озонового шару, забруднення гідросфери,
знищення ґрунтового покриву, втрата біо різноманіття тощо. Майбутнє природи та
наших поколінь залежить від того наскільки
суспільство усвідомлює необхідність береж ного ставлення до природи як національного
багатства та чи вмітимуть люди перед бачати наслідки своєї поведінки. Саме це є
причиною того, що все більшого значення
набуває екологічна освіта та екологічне
виховання.
У статті розглядається оцінка рівня
екологічної освіти і екологічного вихо вання учнів сільської і міської школи. Для
опитування ми обрали учнів старшого
шкільного віку (7-11 класи), яким вже відомі
знання про природний комплекс, оболонки
Землі (літосфера, атмосфера, гідро сфера, біосфера) та вплив людини на при роду. Оскільки природоохоронна освіта є
невід’ємною складовою навчально-вихов ного процесу кожного загальноосвітнього
закладу, то ми з’ясували роль шкільної
географії у екологічній освіти та еколо гічному вихованні. Також вказали на вплив
місцевості проживання на формування
екологічної грамотності школярів. Про ведено анкетування учнів міської та сіль ської місцевості, щоб визначити рівень
екологічних знань. Здійснено аналіз їхніх
відповідей, на основі яких зроблено висно вок про те, що сільські школярі у порівнянні
з міськими, мають доволі високий рівень
екологічної грамотності, вони більше про являють прагнення до охорони довкілля,
зацікавленні у розв’язанні екологічних про блем та володіють навичками раціональ ного природокористування. Вважаємо,
що на це впливає безпосередній контакт
з природою жителів сільських терито рій. Проте, все ж таки, зазначимо, що
школярі розуміють безпосередню залеж ність людини від стану навколишнього
середовища та їх цікавить доля природи.
Також звертаємо увагу на те, що вчителі
не приділяють достатньої уваги еколо гічному вихованню, на що і вказують при
анкетуванні учні, але ж саме від майстер ності вчителя і залежить зацікавленість
школярів.