Особливості корекційно-відновлювальної роботи при сигматизмі
Abstract
Дипломна робота на здобуття освітнього ступеня магістра. – Чернівецький
національний університет імені Юрія Федьковича, 2022.
Дипломна робота присвячена дослідженню сигматизму, як мовленнєвого
порушення, у дітей дошкільного віку та проведена на базі Драчинецького ЗДО
Мамаївської сільської ради.
Актуальність дослідження зумовлена тим, що сигматизм є актуальною
проблемою сьогодення. У останні роки відчутно збільшилася кількість дітей із
мовленнєвими вадами, у тому числі із сигматизмом – порушенням вимови
свистячих та шиплячих звуків. У звʼязку з цим, у сучасному світі утвердилося
положення про необхідність раннього виявлення та подолання мовленнєвих
порушень, для всебічного гармонійного розвитку дитини.
У першому розділі «Науково-теоретичні основи дослідження порушень
звуковимови у дітей дошкільного віку із сигматизмом» розглядається сутність
поняття «сигматизм», його види, особливості мовлення дітей при сигматизмі та
причини виникнення. Окрему увагу приділено правильній артикуляції свистячих
та шиплячих звуків.
Другий розділ «Логопедична робота при сигматизмі» висвітлює принципи
логопедичної роботи при сигматизмі, логопедичні вправи для виправлення
сигматизму та методику постановки свистячих і шиплячих звуків.
У третьому розділі «Стан та особливості корекційно-відновлювальної
роботи при сигматизмі» описується дослідження актуального стану звуковимови
свистячих та шиплячих звуків у дітей 3-4 роки на базі Драчинецького ЗДО
Мамаївської сільської ради. При обстеженні дітей були використані такі методи:
обстеження рухливості артикуляційних органів за М. Фомичовою, Г. Чіркіною;
обстеження фонематичного сприйняття з допомогою тестових завдань Т. Фоте-
кової, методики М. Шеремет, з допомогою вправ запропонованих у посібнику
3
«Домашня логопедія» А. Журавльової та В. Федієнка; обстеження стану звуко-
вимови за М. Фомичовою, М. Шеремет, з допомогою дидактичного матеріалу А.
Малярчук. У дослідженні взяли участь 20 дітей. Отримані результати показали
сигматизм свистячих звуків у 60 % дітей та сигматизм шиплячих звуків у 85 %
дітей. А це підтверджує висновки багатьох вчених про поширеність порушень
вимови свистячих і шиплячих звуків у дітей дошкільного віку.