РОЗВИТОК КРИТИЧНОГО МИСЛЕННЯ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ ЗАСОБАМИ ВІЗУАЛІЗАЦІЇ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
Abstract
Сучасне суспільство вимагає від освіти виховання компетентної та активної особистості. Саме досягнення кінцевого результату – розвиток особистості через призму формування життєво необхідних компетенцій націлена сучасна модель освіти. Впровадження нових освітніх технологій особистісно орієнтованого навчання, на нашу думку, це передумова активної пізнавальної діяльності учнів: нестандартна, цікава, творча робота, яка пробуджує у дітей інтерес до знань та сприяє емоційному, духовному та інтелектуальному розвитку. Однією з технологій, яка допомагає учню як засвоїти певний обсяг знань, так і сприяє розвитку його особистісних якостей, є технологія формування критичного мислення.
Розвиток критичного мислення – стратегія універсальна, міждисциплінарна, дозволяє отримати такі освітні результати, як уміння працювати у різних галузях знань; здатність висловлювати свої думки усно і письмово, чітко та коректно стосовно оточуючих; формувати особисту точку зору на підставі осмислення різного досвіду, ідей та уявлень; вирішувати проблеми; самостійно займатися власною освітою; вміння співпрацювати та працювати у групі. Саме тому очевидною є життєва необхідність критичного мислення для вітчизняної освітньої системи.
Щоб бути успішним у сучасному суспільстві, недостатньо мати певну суму знань у тій чи іншій галузі. Важливо, щоб дитина, яка закінчує школу і вступає у доросле життя, не була пасивним об'єктом впливу, а могла самостійно знайти потрібну інформацію, обмінятися думками щодо певної проблеми з іншими людьми, брати участь у дискусії, знаходити аргументи та контраргументи, виконувати різноманітні функції. У центрі уваги сучасної освіти повинні бути не тільки навчальні предмети, а також способи мислення та діяльності школяра. У Концепції розвитку освіти Нової української школи наголошується на необхідності навчити дитину критично мислити, вирішувати складні проблеми шляхом аналізу обставин та відповідної інформації, зважувати та враховувати альтернативні думки, приймати зважені рішення, дискутувати, спілкуватися з іншими людьми.
Передбачаючи рух та саморозвиток особистості, критичне мислення стає життєвою необхідністю, не єдиним шансом, який допоможе вистояти та перемогти в умовах інформаційного суспільства. Реформування освіти, на нашу думку, є спробою саме критично осмислити існуючу ситуацію та визначитися з пріоритетами державної політики у розвитку освіти.
Розвиток критичного мислення – це дуже важливий аспект не тільки у навчальній діяльності, а й у повсякденному житті, де герої є реальними, а їх вчинки – це дії людей. Навчити дітей мислити критично – значить правильно поставити питання, звернути увагу на правильне джерело, вчити робити висновки і знаходити рішення, для того, щоб кожна дитина могла розвинути свої творчі можливості, поряд з розумним керівництвом з боку вчителя.
Актуальність застосування методів візуалізації у початкових класах обумовлюється тим, що у процесі їх використання у навчанні, матеріал представляється лаконічно і логічно, з дотриманням взаємозв'язків. Методи візуалізації є необхідними для навчання молодших школярів також через те, що у дітей цього вікового періоду переважає наочно образне мислення. Під час осмислення будь-яка інформація подається у вигляді схеми, таблиці,через що рівень запам’ятовування стає набагато кращим, а також у процесі самостійного складання учнями різних схем на основі запропонованих тем, у дітей у пам’яті зберігаються важливі моменти: ключові терміни та їх визначення, форми, види тих чи інших понять.
Впровадження методів візуалізації у освітній процес початкової школи, на нашу думку, це передумова активізації пізнавальної діяльності учнів: нестандартна, цікава, творча робота, яка пробуджує у молодших школярів інтерес до знань і сприяє емоційному, духовному та інтелектуальному їх розвитку.