ПОГІРШЕННЯ СТАНУ ЗДОРОВ’Я УЧНІВСЬКОЇ МОЛОДІ ЯК ДЕТЕРМІНАНТА ОНОВЛЕННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ В ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ ОСВІТИ У НАПРЯМІ ФОРМУВАННЯ ПРЕДМЕТНО-МЕТОДИЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ
Abstract
У статті виявленовзаємозв’язок стану здоров’я учнівської молоді і необхідності організації спеціальності предметно-методичної підготовки майбутніх учителів фізичної культури в закладах вищої педагогічної освіти України в сучасних умовах. Установлено, що нині середня школа виявилася не досить готовою до усвідомлення значення фізичного виховання для формування здоров’я нації, виховання гармонійно розвиненої особистості й удосконалювання регулятивних систем організму учнів. Реформи, що тривають, змінили соціальний статус фізичного виховання, але не забезпечили впровадження здоров’язберігаючих технологій в освітній процес, не гарантували створення здоров’язберігаючого освітнього простору. Підкреслено, що специфіка професії вчителя фізичної культури в сучасних умовах потребує від нього на лише професійних знань і вмінь, а й готовності до творчого та критичного мислення, ефективної діяльності, оскільки він виконує важливу соціальну функцію –сприяє фізичному, духовному, розумовому розвитку та вихованню особистості. Основні напрями розбудови сучасної загальноосвітньої школи вимагають пошуку й апробації ефективних інноваційних предметно-методичних шляхів здійснення вчителем фізичної культури навчально-виховної діяльності серед учнів. Ведучими цілями освіти в даний час стають не тільки виконання практичних нормативів, не обсяг засвоєних рухових умінь та навичок, а різнобічний розвиток особистості, підготовка дитини до дорослого життя, її психологічна та соціальна адаптація. Резюмовано, що за даними даними Центру медичної статистикита інших відомств, приблизно 90% дітей мають відхилення у фізичному та психічному здоров’ї; 30-35% дітей вступають до школи вже з хронічними захворюваннями; за роки навчання в школі в 5 разів зростає кількість порушень зору та постави, у 4 рази збільшується кількість порушень психічного здоров’я, у 3 рази збільшується кількість дітей із захворюваннями органів травлення. На основі аналізу наукової літератури, констатовано, що вимоги до фізичного розвитку школярів постійно зростають, тому провідною метою факультетів фізичної культури педагогічних ЗВО стає підготовка висококваліфікованих фахівців, здатних здійснювати нестандартний, оригінальний підхід до професійної діяльності.Ключові слова:фізична культура, здоров’я учнівської молоді, професійна підготовка, майбутні учителі фізичної культури, студенти, заклади вищої освіти, заклади загальної середньої освіти.DOI: http://doi.org/10.31891/pcs.2023.1.41.ПОСТАНОВКАПРОБЛЕМИ У ЗАГАЛЬНОМУ ВИГЛЯДІ ТА ЇЇ ЗВ’ЯЗОК ІЗ ВАЖЛИВИМИ НАУКОВИМИ ЧИ ПРАКТИЧНИМИ ЗАВДАННЯМИСоціально-економічні перетворення в Україні останнього десятиліття, що визначають зміну освітніх і наукових парадигм, закономірно привели до переосмислення ролі й функцій фізичного виховання учнів закладів загальної середньої освіти як здоров’язберігаючої системи, що сприяє формуванню людського потенціалу учнівської молоді. Функції фізичного виховання в нових умовах виходять за традиційні межі формування фізичних властивостей, навчання рухових дій, стаючи соціальним фактором відтворення одного з елементів продуктивних сил –трудових ресурсів. Соціокультурна структура фізичного виховання самоорганізується в межах цілого, утвореного суспільством і середовищем функціонування, виникає й розвивається залежно від цілого комплексу компонентів умов життєдіяльності. Ці умови, як показує практика, здатні не тільки стабілізувати й розвивати, але й руйнувати основи фізкультурно-оздоровчої діяльності учнів. На жаль, нині середня школа виявилася не досить готовою до усвідомлення значення фізичного виховання для формування здоров’я нації, виховання гармонійно розвиненої особистості й удосконалювання регулятивних систем організму учнів.