СУТНІСТЬ, ВЛАСТИВОСТІ ТА МЕТОДИ ВИЗНАЧЕННЯ КОНСТРУКТУ «ОРГАНІЗАЦІЙНО-ПЕДАГОГІЧНІ УМОВИ» У ВИКОРИСТАННІ ВЕБОРІЄНТОВАНИХ ЕНЦИКЛОПЕДІЙ
View/ Open
Date
2023-12-19Author
Лупаренко, Лілія Анатоліївна
Бирка, Маріан Філаретович
Metadata
Show full item recordAbstract
У статті наведено теоретичне обґрунтування організаційно-педагогічних умов процесу використання веборієнтованих енциклопедій, зокрема «Української електронної енциклопедії освіти», розроблення якої здійснюється в Інституті цифровізації освіти НАПН України. Поняття «організаційно-педагогічні умови» запропоновано розглядати як сукупність спеціально створених обставин досліджуваного процесу (досліджуваної готовності/компетентності), що забезпечують управління цим процесом (феноменом), як певної системи, що відбиває авторське бачення внутрішньої упорядкованості та узгодженої взаємодії між усіма її складовими частинами і підсистемами, спрямованої на досягнення бажаної мети.
Належним теоретичним підґрунтям досліджуваного педагогічного конструкту може слугувати психологічна теорія соціальної поведінки американського психолога Б. Скіннера, в основі якої лежить ідея, що поведінка людини може бути модифікована (змінена) за допомогою стимулу (серії стимулів), який слідує за бажаною поведінкою та підвищує ймовірність її повтору в подальшому.
Авторами проаналізовано концепти «умова», «педагогічна умова», «організація» та проаналізовано їх дефініції. Для визначення сукупності організаційно-педагогічних умов у контексті конкретного педагогічного дослідження пропонується поєднання таких методів, як аналіз літературних джерел та експертне оцінювання шляхом ранжування. Встановлено, що основними властивостями цього конструкту є кількість, необхідність і достатність умов, а також їх поділ на внутрішні та зовнішні.
Узагальнення вітчизняного досвіду проєктування і використання веборієнтованих енциклопедій дозволило визначити сукупність 17-ти необхідних та достатніх організаційно-педагогічних умов цього процесу. Зокрема, 13 зовнішніх, що стосуються проєктування «Української електронної енциклопедії освіти», та 4 внутрішніх, що сприяють використанню цієї інтернет-платформи користувачами у науково-педагогічній діяльності.