ПСИХОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ ЕМОЦІЙНОЇ ТА ПОТРЕБНІСНО – МОТИВАЦІЙНОЇ СФЕРИ ОСОБИСТОСТІ МАЙБУТНЬОГО ПСИХОЛОГА
Abstract
Сучасний етап розвитку країни характеризується глибокими і багатоплановими перетвореннями, що виявляються у всіх сферах функціонування суспільства. У соціальній практиці вони супроводжуються кардинальною руйнацією стереотипів у свідомості, діяльності, способі життя населення. Перетворення торкаються усіх без винятку людей і, насамперед, тих, хто включений у різні системи праці. Процеси демократизації суспільства, соціально-економічні зміни, що відбуваються в ньому, інтерес до проблем людини вимагають підготовки фахівців, здатних надавати реальну допомогу в умовах професійної праці, життя й екстремальних ситуацій, характерних для стрімкого динамічного відновлення суспільства.
Підвищена увага до підготовки професійних психологів також обумовлена потребою сучасного суспільства продуктивно вирішувати проблеми в сферах освіти, виробництва, управлінської праці, бізнесу, у всіх областях повсякденного життя.
Стан розробленості проблеми дослідження. До теперішнього часу склалися певні теоретичні передумови, що створюють умови для побудови системи індивідуально-професійного розвитку психолога у вищій школі. До таких передумов варто віднести сучасні уявлення про цілісний підхід до аналізу індивідуально-професійного становлення і розвитку, уперше сформульовані В.М.Бехтеревим і прийняті Б.Г. Ананьєвим, обґрунтовані і розвинені в рамках акмеологічної науки в 90-і роки (К.О.Абульханова-Славська, О.С.Анісімов, С.А.Анісімов, АА.Бодальов, А.С.Гусєва, А.А.Деркач, В.Г.Зазикін, Є.А.Клімов, Н.І.Конюхів, Н.В.Кузьміна, Л.Г.Лаптєв, А.К.Маркова, В.Г.Михайлівський, Л.А.Степнова, А.М.Сухов, Є.А.Яблокова й ін.). Сукупність висунутих цими вченими ідей базується на інтеграції досягнень суспільних, природних і технічних наук, що у співтворчості з акмеологічною парадигмою досліджують, пізнають і перетворюють практику з урахуванням усіх реальних її змін. Цей шлях дозволяє об'єктивно підійти до дослідження і конструктивного вирішення проблеми індивідуально-професійного розвитку психолога у вузі. З'явилися дослідження, що розкривають процес професійної підготовки фахівців-психологів (Н.А.Амінів, Е.М. Борисова, С.А.Боровикова, С.М.Годник, О.В.Дашкевич, А.А.Деркач, І.В.Дубровіна, В.П.Захаров, Є.А.Клімов, Д.О'Коннор, Н.В.Кузьміна, А.К.Маркова, В.С.Мухіна, М.В.Молоканів, Е.С.Романова, К.Роджерс, Д.Сеймор, В.А.Сластьонін, В.Стайр, Н.Ю.Хрящова й ін.).
Об’єкт дослідження: емоційна, потребнісно - мотиваційна сфера та комунікативні здібності особистості.
Предмет дослідження: залежність емоційної та потребнісно - мотиваційної сфер особистості від комунікативних здібностей майбутнього психолога.
Мета дослідження: здійснити комплексне теоретичне та практичне дослідження емоційної та потребнісно - мотиваційної сфери особистості студентів – майбутніх психологів та виявити існуючі залежності таких сфер від комунікативних здібностей. Така мета визначила наступні завдання роботи:
1 Здійснити теоретичний огляд праць, присвячених емоційній та потребнісно - мотиваційній сферам особистості, комунікативним здібностям.
2 Проаналізувати емоційну та потребнісно - мотиваційну сфери особистості та комунікативні здібності майбутніх психологів.
3 Дослідити та виявити залежність емоційної та потребнісно - мотиваційної сфери від комунікативних здібностей майбутніх психологів.