«Психологічні особливості неформальних стосунків підлітків»
Abstract
Люди від природи соціальні, і ця схильність спонукає нас будувати стосунки. Зокрема, романтичні стосунки та дружба мають унікальний двосторонній вплив на розвиток особистості. Ці тісні стосунки впливають на загальний добробут людей, а також надають мети та сенсу нашому існуванню. Вони впливають на розвиток ідентичності, зміцнення психічного здоров’я та підвищення рівня задоволеності життям. Любов і дружба унікальні своєю добровільною та дуальною природою, і саме ця природа ставить їх у центр уваги та робить схильними до змін протягом життя.
Особливого значення любов і дружба набувають у підлітковому віці, коли особистість прагне близькості та сильної соціальної підтримки. Проте такі стосунки можуть мати як позитивний, так і негативний вплив на розвиток особистості, оскільки підлітки дуже чутливі до зовнішніх негативних впливів. Так, девіантна поведінка може бути результатом спілкування з друзями чи стосунків із першим романтичним партнером. Ставлення підлітків до дружби і кохання також залежить від особливостей їхнього характеру, цінностей, переконань, самооцінки тощо. Усе це визначає актуальність дослідження взаємозв’язків між типом особистості та поведінкою у неформальних стосунках у підлітковому віці.
Мета дослідження – з’ясувати взаємозалежність неформальних стосунків у підлітковому віці від типу особистості.
Об’єкт дослідження – неформальні стосунки.
Предмет дослідження – поведінкові прояви неформальних стосунків.
Гіпотеза дослідження – типологія особистості позначається на специфічних проявах неформальних стосунків.
Поставлена мета, узгоджена з предметом і об’єктом дослідження, та визначена гіпотеза бакалаврської роботи передбачає виконання низки завдань:
• з’ясувати значення понять «дружба» і «любов» у сучасних психологічних дослідженнях;
• проаналізувати типології особистості, популярні у сучасних наукових дослідженнях;
• визначити особливості ставлення до неформальних стосунків у підлітковому віці;
• здійснити емпіричне дослідження взаємозалежності неформальних стосунків у підлітковому віці і типу особистості;
• обрати три ключові методики тестування, які дадуть змогу підтвердити або спростувати гіпотезу дослідження;
• охарактеризувати прояви різних типів особистості підлітків у неформальних стосунках.