Формування інформаційно-комунікаційної компетентності молодших школярів на уроках дизайну і технологій
Abstract
У роботі порушено проблему набуття інформаційно-комунікаційної
компетентності учнями початкових класів на уроках дизайну і технологій.
Розглянуто важливі аспекти проблеми формування інформаційнокомунікаційної компетентності молодших школярів відповідно вимог
Державного стандарту початкової освіти (2018), Концепції "Нова українська
школа" (2016), Національній доктрині розвитку освіти в Україні у XXI
столітті визначено, де вказується, що пріоритетом розвитку освіти є
використання сучасних інформаційно-комунікаційних технологій, які
забезпечують подальше вдосконалення освітнього процесу, доступність й
ефективність освіти, підготовку молодого покоління до життєдіяльності у
інформаційному суспільстві.
Проаналізовано поняття інформатизація освіти, «компетентність»,
«компетенція», «інформаційно-комунікаційна компетентність», «формування
інформаційно-комунікаційної компетентності молодших школярів».
Описано інформаційно-комунікаційну компетентність молодших
школярів як ключову компетентність молодших школярів, що передбачає
впевнене та критичне використання інформаційно-комунікаційних
технологій та відповідних засобів для навчання, відпочинку й спілкування. У
контексті інформатизації освіти володіння інформаційно-комунікаційною
компетентністю є ключовим елементом успішного навчання в школі та у
процесі навчання протягом життя. Ця компетентність стає важливою умовою
подальшого професійного розвитку та ефективного управління навчальним
процесом, враховуючи можливості інформаційно-комунікаційних технологій
в умовах сучасного інформаційного суспільства
3
Охарактеризовано структуру інформаційно-комунікативної молодшого
школяра, обґрунтовано специфіку формування досліджуваної компетентності
у дітей молодшого шкільного віку.
Визначено можливості уроків дизайну і технологій у формуванні
інформаційно-комунікаційної компетентності молодших школярів.
З метою визначення рівня сформованості інформаційно-комунікаційної
компетентності молодших школярів, було проведено констатувальне
дослідження. Результати проведеного констатувального етапу експерименту
підняли питання підвищення рівня сформованості інформаційнокомунікаційної компетентності молодших школярів та зумовили
обгрунтувати педагогічні умови формування досліджуваної компетентності,
зокрема на уроках дизайну і технологій:
На основі аналізу наукової психолого-педагогічної наукової та
методичної літератури визначено наступні педагогічні умови формування
інформаційно-комунікаційної компетентності молодших школярі на уроках
дизайну і технологій: позитивна мотивація вчителя та зацікавленість учнів до
інформаційно-комунікаційній діяльності на уроках дизайну і технологій;
створення освітньо-розвивального середовища в початкових класах та
наявність матеріально-технічного й інформаційного забезпечення.
застосування вчителем сучасних інформаційно-комунікаційних технологій у
процесі вивчення молодшими школярами дизайну і технологій.