“Особливості проживання підлітками кризових ситуацій”
Abstract
Для кожної людини притаманним є проходження свого конкретного життєвого шляху, під яким розуміється процес становлення людини як особистості. Іншими словами − це унікальний сценарій буття особи, де кожен крок стає результатом зіткнення багатьох індивідуальних і неповторних життєвих епізодів, які супроводжуються соціальними і природними умовами людського існування. Цей процес відбувається під впливом різних чинників: соціальних, духовних, політичних. І триває він протягом усього життя особи.
На життєвому шляху кожної конкретної персони завжди постають питання кризових ситуацій, які стосуються конкретних етапів людського життя та існування. Кризові життєві обставини можуть стосуватися кожного індивіда, але не кожен з них може і має ресурси для їх конструктивного розв’язання. Саме в такі періоди життя людина потребує психологічної фахової допомоги, адже те, наскільки успішно вона вирішить відповідну кризову ситуацію, вплине на її успішний перехід на інший щабель розвитку або на відповідний життєвий етап.
Тобто, кризи трапляються в житті кожної людини. І кожна людина їх по різному переживає і проходить. Вони можуть мати різні причини: можуть пов’язуватись з фазами психічного та фізичного розвитку або життєвими подіями. Такими подіями можуть бути такі, як вступ до дитячого садка або загальноосвітньої школи, перебування в перехідному (підлітковому) віці, зміна місця проживання, створення сім’ї, вступ на роботу, або, навпаки, звільнення з роботи тощо. Усі ці події здійснюють вплив на кожну людину. Пройшовши ці періоди, людина отримує відповідні наслідки. Наприклад, щось може залишитись у минулому, а щось нове – з’явитись. Але наслідки таких періодів в житті людини є неминучими.
У дітей, починаючи з певного віку, починає з’являтися своє власне особисте життя, яке часто стає недоступним для дорослих. З плином часу обсяг цього прихованого від дорослих життя зростає. А ось недосвідченість дитини, недостатність життєвого досвіду спричинює її ще більшу закритість і невміння вчасно звернутися по допомогу і підтримку.
Зокрема, для підлітка через специфіку віку кризовою може виявитись будь-яка ситуація, що переживається ним і яка в даний момент є для нього нерозв’язаною. Тому дуже важливо розуміти усю серйозність потреби підлітка в емоційній підтримці. Адже така ситуація може породжувати у дитини відчуття самотності й нерозуміння. А це, у свою чергу, призводить до різних намірів вирішити цю проблему різноманітними способами, які мають неконструктивний характер. Саме тому набуває особливої актуальності потреба у соціально-психологічній підтримці підлітків у ситуаціях, які мають кризовий характер.