"Психологічні особливості розвитку професійної ідентичності майбутніх психологів"
Abstract
Переживання ідентичності виникає в рамках глобальної проблематики існування самого роду людського. Сучасна людина змінює і вдосконалює навколишній світ швидше, ніж себе, свою свідомість, а тому не встигає вписуватися в цей світ, і стає цілком проблематичною. А тому, мабуть, що сучасна людина мало цінує себе. І намагається «бути» цінною.
Переживання ідентичності актуалізується і в професійній сфері людського життя. Необхідність пропонованого дослідження пов’язана із сучасним станом справ у психологічній практиці. Загалом, у сферах психології, як практичної, так і соціальної, має місце серйозне замовлення надання психологічної допомоги людям. Соціальне замовлення знаходить відгук, що виражається в ентузіазмі, з яким випускники ЗЗСО і фахівці різних професій здобувають психологічну освіту. Кількість психологів, які практикують у природних соціально-психологічних контекстах, зростає, і їх вплив збільшується.
Отже, проблема ідентичності постає в плані реалізації життєвої та професійної ідеології людини, становлення професіоналізму психолога та в плані реалізації професійної підготовки фахівця.
Постановка проблеми ідентичності, визначення її структури, генези та умов становлення є актуальною внаслідок ідентичності сучасної людини (Г. Андрєєва, Т. Буякас, Д. Орлов, П. Гуревич та ін), назрілими у зв’язку з цим психотерапевтичними завданнями. Наукове розуміння ідентичності матиме теоретичне та практичне значення як у плані досягнення самоідентичності, особистісного зростання, самопізнання та духовності, так і для реалізації евристичних цілей наукового пошуку в ситуації влади інформаційних технологій та засобів масової інформації, кризи суспільних систем, певної віртуальності сучасного існування.
В Україні проблему ідентичності та професійної ідентичності науковці досліджували різнопланово. Зокрема, розглянуто: проблему ідентичності в політичній соціалізації особистості (В. Москаленко [24]), прикладні аспекти дослідження професійної ідентичності (М. Марусинець [22]), аспект вивчення професійної ідентичності медичного психолога (А. Борисюк [4]), процеси ідентифікації і відособлення у підлітковому і ранньому юнацькому віці (Л. Клочек [17]), питання професійної ідентичності у майбутніх молодших фахівців педагогічного профілю (А. Лукіянчук [20]), становлення професійної ідентичності майбутніх медсестер (М. Попіль [29]) тощо.
Однак зауважимо, що попри наявні наробки науковців, існують і проблеми, які, на нашу думку, недостатньо висвітлені у науковій літературі. А тому потребує ширшого та глибшого дослідження обрана нами тема.
Об’єкт дослідження – професійна ідентичність майбутніх психологів.
Предмет дослідження – психологічні особливості професійної ідентичності майбутніх психологів.
Мета дослідження – теоретично обґрунтувати й емпірично дослідити особливості професійної ідентичності майбутніх психологів.
Гіпотезою дослідження є припущення про те, що розвиток професійної ідентичності майбутніх психологів забезпечують професійне самоусвідомлення і сформованість образу «Я».