Державна політика регулювання доходів в умовах підвищення фіскальних ризиків, спричинених пандемією covid-19
Abstract
Зазначено високу залежність бюджетних надходжень від податкової та боргової політик, зростання їх
ролі в умовах економічного спаду. Наголошено на необхідності та важливості розроблення тактики та
стратегії бюджетної та податкової політик, а також можливості їх гнучкої зміни в умовах
непередбачуваних спадів в економіці. Вказано на необхідність у державній політиці доходів враховувати
фіскальні стимули та фіскальну децентралізацію.
Приділено увагу можливостям і загрозам, які породжує поглиблення процесів децентралізації в Україні,
акцентовано увагу на складових фінансової спроможності територіальних громад та достатності
фінансових ресурсів. Акцентовано увагу на тому, що територіальний перерозподіл коштів повинен
враховувати вимоги найбільш раціонального розміщення продуктивних сил, сприяти веденню бізнесу,
розв’язувати суперечності, які виникають у процесі балансування доходів бюджету та конституційних
соціальних зобов’язань. Процеси децентралізації бюджетних та податкових відносин повинні
супроводжуватися посиленням їх соціальної орієнтації. Зазначено, що фінансова грамотність населення
грає значну роль в зниженні рівня емоційних потрясінь під час економічних спадів.
Запропоновано гіпотезу для подальших наукових пошуків щодо залежності ефективності політики
децентралізації владних повноважень від використання на регіональному рівні сучасних підходів до
фінансового управління, що вимагатиме імплементації інноваційних регуляторних важелів управління
змінами. Зокрема, запропоновано реалізацію низки заходів з виявлення та протидії ризикам дестабілізації
як основи для забезпечення фінансово-економічної безпеки держави. Наголошено на необхідності
подальшого вдосконалення інституційної координації застосування регіональних регулятивних
податково-бюджетних інструментів і механізмів з національними й міжнародними нормами і правилами.
Зазначено, що в умовах карантинних обмежень через пандемією COVID-19, реалізація комплексу заходів
податково-бюджетної підтримки громадян, малого та середнього бізнесу повинна здійснюватися
відповідно до чітко сформульованої та затвердженої програми, яка має бути розроблена з урахуванням
оцінки ризиків та не мати ситуативного характеру.