Особистісно-розвивальні структурні складники підготовки майбутніх учителів географії до професійної діяльності в умовах трансформації освіти.
Abstract
У статті охарактеризовано компоненти особистісно-розвивальних структурних складників, що
забезпечують ефективну підготовку майбутніх учителів географії до професійної діяльності в умо-
вах трансформації освіти. Визначено, що ці складники спрямовані на особистість майбутнього вчи-
теля географії та детермінують його особистісний й професійний розвиток. До таких зараховано
автопсихологічну, самоорганізаційну, рефлексивну та самоосвітню складові частини.
Визначено, що основними компонентами автопсихологічної структурної складової частини є: обі-
знаність майбутнього вчителя географії щодо змісту і показників автопсихологічної компетентно-
сті; уміння самодіагностики, особистісної саморегуляції й самовдосконалення; здатність розрахову-
вати на власні сили; прагнення до саморегуляції, самоконтролю та самовдосконалення; адекватна
самооцінка; високий рівень самоприйняття та самоповаги майбутнього вчителя географії.
Основними компонентами самоорганізаційної структурної складової частини є: здійснювати
саморегуляцію власної діяльності та емоційної сфери; економно розподіляти власні сили та засоби;
планувати свою діяльність і час на професійний розвитку; здатність здійснювати самомотивацію
та самоспонукання; керувати собою; здатність до самоконтролю й самодисципліни, критичності в
оцінюванні результатів своєї праці.
Основними компонентами рефлексивної структурної складової частини є: уявлення про образ
власного «Я»; усвідомлення значущості професійної діяльності для себе й суспільства; обізнаність
щодо рольових функцій та організації взаємодії в колективі; здатність ретроспективно перегля-
дати і відстежувати перебіг власної інтелектуальної праці; вміння виявляти та аналізувати допу-
щені помилки; уміння самоаналізу, самоконтролю й самооцінки в педагогічній діяльності.
Основними компонентами самоосвітньої структурної складової частини є: уявлення про методи
пізнання, володіння прийомами самонавчання; обізнаність про планування, організацію та реаліза-
цію самоосвітньої діяльності; розвинене наочно-дієве, наочно-образне й логічне мислення; критичне
ставлення до будь-якої отриманої інформації; уміння працювати з навчальною й науковою літерату-
рою за фахом, використовувати інформаційні технології; здатність розробляти програми самоос-
віти, коригувати результати; спрямованість на постійну діяльність й саморозвиток; відповідаль-
ність за власну самоосвітню діяльність та її результати.