Трансформаційна природа операційних ризиків комерційних банків
Abstract
Нові явища в економіці, її інформаційне забезпечення та застосування нових технологій чинять зна-чний вплив на сферу банківської діяльності. Зростає значимість стратегічного вибору та пошуку нових пріоритетних моделей розвитку банківського бізнесу в умовах цифровізації. Використовуючи досконаліші технології, банки здатні знижувати витрати реалізації основних продуктів, послуг та збільшувати доходи за ними, а клієнти отримують кращі умови обслуговування та вищий ступінь гарантій. Спостерігається значний попит на послуги дистанційного банківського обслуговування. Зазнають суттєвих змін характер та масштаби ризиків банківської діяльності. Зазначені обста-вини визначають необхідність перетворення банківських бізнес-моделей у відповідності вимог се-редовища та реалізації нових завдань для регуляторів даних процесів. У статті досліджено приро-ду операційних ризиків та процеси їх цифровізації. Встановлено коло нових видів ризиків, пов’язаних з цифровизацією: кіберризик як результат цифрових атак, ризики функціональної моделі банків-ського обслуговування та ризики зараження і пошкодження персональних даних клієнтів та звітних даних діяльності комерційних банків. Представлено авторське бачення напрямків мінімізації їх не-гативних впливів шляхом удосконалення операційної діяльності, швидкого реагування на підозрілі процеси у банківських операціях та підвищення стійкості бізнес-процесів комерційних банків, по-глиблення систем внутрішньої аналітики та миттєвого звітування про визначені види ризики в ре-жимі on-line на основі використання великих сховищ даних, блок-чейн, а також посилення контролю за ризиками людського фактору як зі сторони банківського персоналу, так і клієнтської аудиторії