Взаємозв’язок механізмів психологічного захисту, копінг-стратегій та особливостей міжособистісної взаємодії з рівнем агресії у підлітків
Abstract
У підлітковому віці у поведінці дитини змінюються емоційні реакції, особистісна ідентичність, трансформується коло спілкування, з'являється безліч протиріч та протестів, відбувається духовне зростання. Діти в цей віковий період успішно диференціюють емоційні прояви інших людей, це є важливим фактором пристосування психіки до навколишнього світу, проте часто з’являється негативізм та агресивні протестні реакції у поведінці з дорослими, підлітки прагнуть зробити все навпаки, попередні уявлення про себе змінюються на нові, це може призводити до негативних думок про себе, страхів і тривоги в поведінці, невпевненості.
За результатами дослідження встановлено, що існує тісний взаємозв'язок механізмів психологічного захисту, копінгу та міжособистісної взаємодії у підлітків з високим рівнем агресії, від яких залежить їх соціально-психологічна адаптація: дефіцит конструктивних проблемно-орієнтованих стратегій та часте використання неадаптивних захисних механізмів, підвищений рівень агресії можуть спричинити розвиток соціальної дезадаптації. У підлітків з високим рівнем агресії найбільш кореляційно навантаженими по формуванню прямих зв’язків показниками виявились механізм психологічного захисту «витіснення», копінг-стратегії «конфронтація» та «дистанціювання», типи міжособистісної взаємодії «егоїстичний» та «агресивний»; по формуванню обернених зв’язків – копінг-стратегія «пошук соціальної підтримки».