Особливості дезадаптації підлітків у міжособистісних стосунках
Abstract
У сучасних умовах кризи соціалізація підлітка набуває гострого характеру.
Дитині необхідна підтримка в його адаптації в суспільстві, в прагненні
реалізувати себе, навчитися спілкуванню, самовихованню. Психологами
зафіксована постійна тривога школяра, яку викликають навчальне навантаження
(перенавантаження), низькі бали, несправедливий вчитель, який не взмозі дійти
до кожного учня, невлаштованість сім’ї, вулиці, де дитина попадає “на
лічильник” (кримінальний прийом) або в руки наркоманів, токсикоманів.
Гуманізм сучасного виховання і навчання є основою для будування
відношень підлітка і вчителя не на тиску, а на діалозі і взаєморозумінні, не на
конфліктах, а на співпереживанні, прийнятті один одного. Процес соціалізації
дітей відбувається перш за все через виховання, яке має ціле спрямовуючий
вплив, керування цим процесом. Однак при цьому для кожної категорії дітей
повинні бути розробленні свої методики і технології процесу виховання і
навчання, які б дозволили активізувати позитивні фактори і нейтралізувати
негативні.
В цілому зусилля вчителів і спеціалістів повинні бути спрямовані на
адаптацію дитини, яка знаходиться у важкій життєвій ситуації, тобто на його
активне пристосування до прийнятих суспільством правил і норм поведінки, на
подолання наслідків впливу негативних факторів.
Якщо ступінь втрати або не сформованості значних якостей дуже висока і
зашкоджує успішному пристосуванню дитини до умов середовища, навчальної
діяльності, то відбувається його дезадаптація.
На наш погляд, надзвичайно важно досліджувати причини дезадаптації
молодих підлітків і їх впливу на міжособистісні відношення, так як саме на
даному віковому етапі складається система стійких поглядів на світ і на своє
місце в ньому – формується світобачення, особливості якого мають
безпосередній вплив на становлення особистості підлітків, на все їхнє життя.
Актуальність даної проблеми полягає у тому, щоб виявити психологічні
причини дезадаптації молодих підлітків, а саме, в між особистісних стосунках.
5
Ця проблема залишається недостатньо дослідженою і тому її вивчення
особисто актуально у період переходу молодих школярів до середньої ланки
навчального закладу, як правило завжди пов’язаний із певними ускладненнями
як для дитини, так і Ії батьків, вчителів.