Психологічні особливості адаптації дітей молодшого шкільного віку з порушенням розвитку в освітньому процесі
Короткий опис(реферат)
Дана наукова робота розкриває проблему включення дітей з
порушенням розвитку у реальне життя суспільства, їх соціалізацію та
розвиток. Діти з порушенням розвитку потребують до себе підвищеної уваги,
турботи та розуміння. Обмежені можливості здоров'я у дітей пов'язана
безпосередньо з порушеннями у їхньому фізичному та психічному розвитку,
утрудненнями в самообслуговуванні, спілкуванні, навчанні, оволодінні
професійними навичками. Найбільші труднощі викликає у такої категорії
учнів проблема їх адаптації, інтеграції в соціум. Наявність захворювання має
свою специфіку та суттєво може впливати на психічний розвиток дітей,
знижувати їх конкурентоспроможність та ускладнювати процес психологічної
адаптації. Діти з порушеннями у розвитку більшою мірою, ніж здорова дитина,
залежать від впливу найближчого оточення; ставлення до них найближчого
оточення, що може або посилювати вплив дефекту на особистість дитини та її
розвиток в цілому, або допомагати їй цей вплив компенсувати.
Успішність включення таких дітей залежить не тільки від характеру та
ступеня наявних у них фізичних чи психічних порушень, а й від ефективності
індивідуальних освітніх програм, що враховують ці порушення, навчальних
технологій, від ставлення до таких дітей оточення, від того освітнього
середовища, в якому знаходиться дитина з певними порушеннями здоров’я. І
необхідною умовою організації успішного навчання та виховання дітей з
порушенням розвитку в освітніх закладах загального типу є створення
адаптивного середовища, що дозволяє забезпечити їх повноцінну інтеграцію
та особистісну самореалізацію в освітній установі, за адаптованими
програмами, розробленими з урахуванням психофізичних особливостей та
можливостей таких учнів.
This scientific work reveals the problem of inclusion of children with
developmental disorders in the real life of society, their socialization and
development. Children with developmental disorders need increased attention, care
and understanding. Limited health opportunities in children are directly related to
violations in their physical and mental development, difficulties in self-care,
communication, learning, mastering professional skills. The biggest difficulties for
this category of pupils are the problems of their adaptation and integration into
society. The presence of the disease has its own specificity and can significantly
affect the mental development of children, reduce their competitiveness and
complicate the process of psychological adaptation. Children with developmental
disorders depend on influence of their folks; the attitude of the closest people, which
can either increase the impact of the defect on the child's personality and their
development as a whole, or help it to compensate this impact.
The success of the inclusion of such children depends on not only the
personality and degree of physical or mental disorders they have, but also on the
effectiveness of individual educational programs that take these disorders into
account, educational technologies, on the attitude of another people towards such
children, on the educational environment, where is a child with certain health
disorders. And a necessary condition for the organization of successful education
and upbringing of children with developmental disorders in educational institutions
of the general type is the creation of an adaptive environment that allows to ensure
their full integration and personal self-realization in the educational institution,
according to adapted programs developed taking into account the psychophysical
characteristics and capabilities of such students