Особливості переживання часу особами раннього дорослого віку з різним рівнем комп’ютерної залежності
Abstract
В останні десятиліття спостерігається комп‟ютеризація всіх сфер
суспільного життя. Комп‟ютери стали необхідною приналежністю освітніх
закладів, медичних установ, офісів, міцно ввійшли в людський побут. Вже з
малих років дитина вчиться працювати на комп‟ютері, школярі та студенти
багато часу проводять за комп‟ютером, спілкуючись із друзями у
месенджерах. Однак, процес появи інтересу до комп‟ютера та Інтернету
швидкими темпами переростає у виникнення адикції, неспроможності
відключитися чи переключити увагу на іншу діяльність. Це робить надмірне
захоплення комп‟ютером таким же небезпечним, як і захоплення
наркотичними речовинами, в плані стрімкого формування адикції до об‟єкта.
У кваліфікаційній роботі проаналізовано підходи науковців до
розкриття феномену залежності, охарактеризовано комп‟ютерну залежність
як різновид поведінкової залежності, окреслено симптоми та чинники
виникнення комп‟ютерної залежності в осіб раннього дорослого віку.
Проведене емпіричне дослідження було спрямоване на виявлення
особливостей переживання часу особами раннього дорослого віку відповідно
до рівня їх узалежнення від комп‟ютера. Доведено, що існують відмінності у
переживанні часу досліджуваними особами з різним рівнем комп‟ютерної
залежності. На основі отриманих результатів були розроблені практичні
рекомендації для превенції та подолання комп‟ютерної залежності осіб
раннього дорослого віку.
In recent decades, computerization of all spheres of public life has been
observed. Computers have become a necessary part of educational institutions,
medical facilities, offices, and have become a part of human life. From a very
young age, children learn to work on computers, schoolchildren and students spend
a lot of time at the computer, chatting with friends in messengers. However, the
process of developing an interest in computers and the Internet rapidly develops
into addiction, the inability to switch off or divert attention to other activities. This
makes excessive computer use as dangerous as drug use in terms of the rapid
formation of addiction to an object.
The qualification work analyzes the approaches of scientists to the
disclosure of the phenomenon of addiction, characterizes computer addiction as a
type of behavioral addiction, outlines the symptoms and factors of computer
addiction in young adults.
The empirical study was aimed at identifying the peculiarities of the
experience of time by young adults according to the level of their dependence on
the computer. It has been proved that there are differences in the experience of
time by the studied persons with different levels of computer dependence. On the
basis of the obtained results, practical recommendations for the prevention and
overcoming of computer addiction in young adults have been developed.