Взаємозв’язок креативності та інтелекту молодших школярів, які навчаються по освітній програмі «Інтелект України»
Abstract
Кваліфікаційна робота присвячена вивченню та аналізу взаємозв'язку між
креативністю та інтелектом у молодших школярів, які навчаються за
освітньою програмою «Інтелект України». Дана освітня програма спрямована
на розвиток інтелектуальних здібностей учнів початкових класів, але аспекти
впливу креативності на інтелект та навпаки залишаються менш дослідженими.
У кваліфікаційній роботі проаналізовано підходи науковців до понять
«креативність» та «інтелект», охарактеризовано структуру, функції
креативності й складові інтелекту, окреслено психологічні особливості
креативності дітей молодшого шкільного віку.
Проведене емпіричне дослідження спрямоване на вивчення загального
рівня і складових креативності, рівня інтелектуальних здібностей та
визначення характеру їх взаємодії у молодших школярів, які навчаються по
освітній програмі «Інтелект України». Доведено, що існує прямий
взаємозв'язок інтелекту з креативністю досліджуваних учнів початкових
класів. На основі отриманих результатів було розроблено рекомендації для
батьків та вчителів, виокремлено способи розвитку і покращення рівня
креативності молодших школярів, які навчаються по освітній програмі
«Інтелект України». The qualification work is devoted to the study and analysis of the relationship
between creativity and intelligence in junior school students studying under the
"Intellect of Ukraine" educational program. This educational program is aimed at
developing the intellectual abilities of primary school students, but aspects of the
influence of creativity on intelligence and vice versa remain less researched.
The qualification work analyzed the approaches of scientists to the concepts of
"creativity" and "intelligence", characterized the structure, functions of creativity,
and components of intelligence, and outlined the psychological features of creativity
of children of primary school age.
The conducted empirical research is aimed at studying the general level and
components of creativity, the level of intellectual abilities, and determining the
nature of their interaction in junior school students studying under the "Intellect of
Ukraine" educational program. It has been proven that there is a direct relationship
between the intelligence and creativity of the studied elementary school students.
Based on the results, recommendations were developed for parents and teachers, and
ways of developing and improving the level of creativity of younger schoolchildren
studying under the "Intellect of Ukraine" educational program were identified.