ПРОФЕСІЙНА ПІДГОТОВКА МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ГЕОГРАФІЇ В ПЕДАГОГІЧНІЙ ТЕОРІЇ І ПРАКТИЦІ
Переглянути
Дата
2021Автор
Яворська, Вікторія
Підгірна, Валентина Никифорівна
Чубрей, Олександра
Yemchuk, Tetiana
Ячнюк, Марина Олександрівна
Metadata
Показати повний опис матеріалуКороткий опис(реферат)
У статті здійснено ретроспективний аналіз професійної підготовки майбутніх учителів географії на різних етапах розвитку освіти й суспільства. Запропоновано періодизацію становлення та
розвитку системи професійної підготовки майбутніх учителів географії в історичній ретроспективі,
яка охоплює п’ять етапів, таких як етап становлення професійної підготовки майбутніх учителів
географії, для якого характерні реорганізація системи педагогічної освіти, посилення ролі географічних дисциплін, пошук нових форм викладання географії; етап реформування радянської системи
підготовки майбутніх учителів географії в післявоєнні роки, що характеризується відновленням
зруйнованого господарства України, посиленням самостійної роботи студентів; етап розвитку університетської географічної освіти загалом та прикладної географії зокрема; етап розвитку географічної освіти у вищих педагогічних навчальних закладах та школах України; етап приєднання України
до Болонського процесу та запровадження кредитно-трансферної системи навчання.
Висвітлено понятійно-термінологічний апарат системи підготовки майбутніх учителів географії до професійної діяльності на засадах компетентнісного підходу.
Проведено аналіз наукових досліджень з проблем та перспектив розвитку системи вищої освіти
та визначено окремі концептуальні положення, такі як необхідність урахування основних тенденцій
розвитку системи вищої освіти в України; оновлення змісту вищої освіти; підвищення адаптивності
варіативної складової частини навчальних планів і програм; формування мотивації студентів для
пошуку особистісних цілей, самоактуалізації та самовдосконалення; підвищення академічної мобільності студентів.
Актуалізовано окремі концептуальні особливості компетентнісного підходу в системі вищої
освіти. Визначено, що у закладах вищої освіти основним завданням самостійної роботи студентів
є забезпечення ефективного формування самостійності особистості, яка характеризується знаннями та вміннями (систематизувати, планувати, контролювати й регулювати власну діяльність
без прямого втручання викладача).
Аналіз психологічних аспектів організації професійної підготовки майбутніх фахівців дає підстави
стверджувати, що особливого значення у сучасних умовах набувають зміцнення професійного здоров’я майбутніх учителів, дотримання ділових норм культури спілкування, підготовка до подолання
стресів, інтеграція гендерного підходу в систему професійної підготовки майбутніх учителів