ФОРМУВАННЯ МОВНОГО ПОРТРЕТА АМЕРИКАНЦЯ ЗА ДОПОМОГОЮ ОСОБОВИХ ЗАЙМЕННИКІВ В ІНАВГУРАЦІЙНИХ ПРОМОВАХ ПРЕЗИДЕНТІВ США
Переглянути
Дата
2021Автор
Суродейкіна, Тетяна Валеріївна
Гнатковська, Олена Михайлівна
Сапожник, Ірина Володимирівна
Metadata
Показати повний опис матеріалуКороткий опис(реферат)
Вивчення способів утілення мовної особистості в мові чи мовленні
і структурування її мовного портрета становить значний інтерес для
лінгвоперсонології, зумовлений антропоцентичною спрямованістю
сучасного мовознавства. На матеріалі політичного дискурсу моделювалися
мовні портрети політичних діячів, проте стаття присвячена відображенню
в політичних промовах мовного портрета представників однієї з
найвпливовіших націй у світі – американців. Основна увага зосереджена
на вербально-семантичному вимірі мовного портрета в інавгураційних
промовах 46 президентів США. Одиницями формування вербально-
семантичного рівня мовного портрета американця є особові займенники
(79% – займенників першої особи множини, 14% – займенники третьої
особи, 7% – займенник другої особи). Їх співвідношення в досліджуваних
промовах продемонструвало тяжіння президентів до вживання
інклюзивного займенника we/us як засобу ототожнення мовця й адресата
промови, щоб так акцентувати єдність із нацією та рівність усіх громадян
або поділитися відповідальністю за свої вчинки з народом (причому
частотність цього займенника значно вища в промовах ХХ та ХХІ ст.).
Спостерігається також тенденція до зростання використання займенника
другої особи you з метою вказівки на громадян США як адресатів
промови та зменшення випадків референції за допомогою займенників третьої особи he/him, she, they/them. Займенник другої особи переважно
вказує на колективного адресата – американський народ, фокусує заклик
президента на вищевказаному адресаті, однак у декількох контекстах
виявися референтом окремої особи. Незначна кількість займенників
жіночого роду серед займенників третьої особи однини свідчить про
гендерну нерівність у відтворенні мовного портрету американців. Крім
того, частка займенників третьої особи однини в 9 разів менша за частку
займенників третьої особи множини, відповідно президентам більш
властиво репрезентувати американців як представників певних груп, ніж
конкретних представників нації, хоча така ілюстрація часто провокує в
адресатів сильнішу емоційну реакцію.