dc.contributor.author | Суродейкіна, Тетяна Валеріївна | |
dc.contributor.author | Гнатковська, Олена Михайлівна | |
dc.contributor.author | Сапожник, Ірина Володимирівна | |
dc.date.accessioned | 2022-11-23T18:51:58Z | |
dc.date.available | 2022-11-23T18:51:58Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.issn | 2414-1135 | |
dc.identifier.uri | https://archer.chnu.edu.ua/xmlui/handle/123456789/6143 | |
dc.description.abstract | Вивчення способів утілення мовної особистості в мові чи мовленні
і структурування її мовного портрета становить значний інтерес для
лінгвоперсонології, зумовлений антропоцентичною спрямованістю
сучасного мовознавства. На матеріалі політичного дискурсу моделювалися
мовні портрети політичних діячів, проте стаття присвячена відображенню
в політичних промовах мовного портрета представників однієї з
найвпливовіших націй у світі – американців. Основна увага зосереджена
на вербально-семантичному вимірі мовного портрета в інавгураційних
промовах 46 президентів США. Одиницями формування вербально-
семантичного рівня мовного портрета американця є особові займенники
(79% – займенників першої особи множини, 14% – займенники третьої
особи, 7% – займенник другої особи). Їх співвідношення в досліджуваних
промовах продемонструвало тяжіння президентів до вживання
інклюзивного займенника we/us як засобу ототожнення мовця й адресата
промови, щоб так акцентувати єдність із нацією та рівність усіх громадян
або поділитися відповідальністю за свої вчинки з народом (причому
частотність цього займенника значно вища в промовах ХХ та ХХІ ст.).
Спостерігається також тенденція до зростання використання займенника
другої особи you з метою вказівки на громадян США як адресатів
промови та зменшення випадків референції за допомогою займенників третьої особи he/him, she, they/them. Займенник другої особи переважно
вказує на колективного адресата – американський народ, фокусує заклик
президента на вищевказаному адресаті, однак у декількох контекстах
виявися референтом окремої особи. Незначна кількість займенників
жіночого роду серед займенників третьої особи однини свідчить про
гендерну нерівність у відтворенні мовного портрету американців. Крім
того, частка займенників третьої особи однини в 9 разів менша за частку
займенників третьої особи множини, відповідно президентам більш
властиво репрезентувати американців як представників певних груп, ніж
конкретних представників нації, хоча така ілюстрація часто провокує в
адресатів сильнішу емоційну реакцію. | uk_UA |
dc.language.iso | other | uk_UA |
dc.publisher | Видавничий дім «Гельветика», | uk_UA |
dc.relation.ispartofseries | Нова філологія. Збірник наукових праць.;№ 81. Том І. | |
dc.subject | адресат, американець, дейксис, інклюзивний займенник, мовна особистість, мовний портрет, референція | uk_UA |
dc.title | ФОРМУВАННЯ МОВНОГО ПОРТРЕТА АМЕРИКАНЦЯ ЗА ДОПОМОГОЮ ОСОБОВИХ ЗАЙМЕННИКІВ В ІНАВГУРАЦІЙНИХ ПРОМОВАХ ПРЕЗИДЕНТІВ США | uk_UA |
dc.type | Article | uk_UA |