Зоомофізм у характеристиці жінок у романах вікторіанської епохи
Abstract
У статті розглянуто особливості зооморфної характеризації жіночих персонажів
у художніх творах вікторіанської епохи. Автор аналізує романи, написані Ч. Діккенсом
та У. Теккереєм, із метою виявити, яким зооморфним метафорам, позитивним чи негатив-
ним, ці письменники надавали перевагу, уподібнюючи жіночі персонажі тваринам якогось
роду. Зарахування зооморфного найменування до позитивної чи негативної оцінки героїнь
залежить від трьох ключових чинників, а саме: від денотативного значення самої зооморф-
ної лексеми, її означення та контексту використання. Два останні фактори відіграють
важливу роль, оскільки можуть надати негативного забарвлення позитивному зооморфу
і навпаки. З урахуванням цих чинників у процесі дослідження виявлено, що в аналізованих
романах автори надають перевагу негативним зооморфним найменуванням персонажів-
жінок, порівнюючи їх як із тваринами загалом, так і уподібнюючи їх різним диким і свійським
тваринам, таким як амфібії, водні тварини, комахи, павукоподібні, птахи, рептилії, ссавці.
Використання диких тварин у зооморфах значно переважало застосування свійських. Серед
зооморфних метафор, які використовували письменники для характеризації жінок, трапля-
лися як ординарні дикі тварини, так і екзотичні та міфологічні. Для позитивної характе-
ристики жіночих персонажів Ч. Діккенс використовував тільки одну зооморфну метафору,
а У. Теккерей уподібнював їх птахам.
Переважання негативних зооморфних метафор в описі героїнь може свідчити про те,
що письменники використовували їх із метою створити негативний образ своїх героїнь,
а подальші дослідження інших емоційно-оцінних мовних одиниць, використаних у романах,
допоможуть виявити, чи вибір авторами мовних одиниць може бути показником ставлення
до жінок та їх суспільного статусу у вікторіанську епоху розвитку Великобританії.