Проблема злочину у малій прозі Ольги Кобилянської
Дата
2023Автор
Меленчук, Ольга Василівна
Чолкан, Валентина Андріївна
Metadata
Показати повний опис матеріалуКороткий опис(реферат)
У статті проаналізовано художні твори О. Кобилянської, в яких порушено проблему злочину, зокрема вбивства
з різних мотивів: з необережності, умисне – з корисливою метою та як помста і розплата. Зазіхання на чуже стало причиною злочину у новелах «Але Господь мовчить» та «Місяць», подружня зрада та перелюб із заміжньою
жінкою призвели до трагедії у новелах «Пресвятая Богородице, помилуй нас!» і «Путіфара», пияцтво й сімейне
насильство позбавило життя героя з новели «Огрівай, сонце…», необережне поводження зі зброєю стало фатальним у новелі «Московський ґвер». Проблема вбивства постає також у творах, що за жанрово-стильовими ознаками вписуються у жанр казки («Ворожки» та «Пан чародійник»).
З погляду християнства вбивство – один із найтяжчих гріхів, зчаста причиною якого є спокуса, якій піддаються герої творів О. Кобилянської та зумисне позбавляють життя інших. З’ясовано, що більшість злочинів мають
причинно-наслідковий характер й були скоєні у стані сильного емоційного збудження, рідше – через продуманий
характер. Кожен із героїв-вбивців розплачується за вчинений гріх як не душевними стражданнями, то позбавленням волі та втратою власного життя.
Емоційно-підсилювальну функцію у новелах О. Кобилянської виконують символи та художні деталі, що увиразнюють оповідь, підкреслюють сюжетно-композиційну складову творів. Виокремлено та розкрито символізм
таких художніх образів, як: місяць, сонце, годинник, очі, сокира, жаба, яблуня. Водночас узагальнено, що окрему
роль в аналізованих творах відіграє природа, яка є безпосереднім учасником подій. Її стан безпосередньо відповідає психології та внутрішньому світу героїв. Важливою деталлю є те, що факт злочину відбувається у темну
пору доби.