КіноСковорода: біографія як кінотекст
Короткий опис(реферат)
Актуалізовано проблему жанрової спадковості в літературно-
кінематографічному дискурсі. Зауважено, що кінематограф ак-
тивно апелював до біографічного жанру вже в перші роки
свого існування, в епоху німого кіно. Не зникав із поля зору
кіномитців він і упродовж усього ХХ ст. В останні роки прос-
тежується активізація даного жанру в кінематографі й на те-
лебаченні, що стимулює інтерес дослідників. Аналізується ре-
цептивний аспект біографіки українського філософа, бого-
слова, педагога та поета Григорія Савича Сковороди (1722–
1794) в кінематографічному дискурсі. Констатовано, що пос-
тать знаного філософа не привертала гідної уваги кіномитців
ні в радянський період (один художній і один документаль-
ний фільм), ні в роки Незалежності. Той невеликий кінодоро-
бок, що існує сьогодні, тільки фрагментарно знайомить гля-
дача з «українським Сократом». Відзначається, що документа-
лістика, на противагу ігровому кіно, все ж має низку фільмів
про Григорія Сковороду, які, безумовно, різняться своїм твор-
чим потенціалом. Однак, маючи вагоме естетико-пізнавальне
значення, всі вони презентують особливий спосіб опрацю-
вання біографічного матеріалу (спогади, свідчення сучасни-
ків, листи) та творчого доробку (філософські праці, літературні
твори, музичний спадок) і виконують важливу функцію попу-
ляризації шанованої особистості та її творчості. Констатується,
що кінематографічна актуалізація біографії філософа в ос-
танні десятиліття спричинена новою історичною ситуацією,
прагненням по-новому рецептувати його доробок, розвінчати
наявні біографічні міфи. Зроблено висновок, що філософські
ідеї Сковороди не просто зостаються актуальними у ХХІ ст., а й
постають своєрідними маркерами української ідентичності в
реаліях сьогодення.