ТЕОРЕТИКО-ПРАКТИЧНІ ІДЕЇ ТА ПОГЛЯДИ Г. ВАЩЕНКА НА ВИХОВАННЯ ВОЛІ І ХАРАКТЕРУ ЗАСОБАМИ ФІЗИЧНОГО ВИХОВАННЯ
View/ Open
Date
2020Author
Гауряк, Олена
Доцюк, Лідія
Турченяк, Станіслава
Metadata
Show full item recordAbstract
У статті аналізуються погляди та теоретико-практичні ідеї видатного українського педагога Г. Ващенка щодо виховання волі і характеру засобами фізичного виховання. Основна увага зосереджується на таких засобах тіловиховання, як руханка, гімнастика, гра, заняття спортом, туризм, та засобах гігієнічного виховання – харчування, режим праці та відпочинку. Авторами аналізуються погляди Г. Ващенка щодо використання руханки та гімнастики для виховання волі і характеру, що мають дві форми та міцно пов’язані між собою: індивідуальну, яка, за Ващенком, розвиває силу, спритність, здатність володіти собою, сприяє розвитку волі і характеру, та групову, що, окрім розвитку сили і спритності, виховує організованість і дисциплінованість та може використовуватись з метою підготовки до військової служби. Однією з головних форм тіловиховання Г. Ващенко вважав гру. Видатний педагог вважав, що спільні ігри виховують у дитини організованість, дисциплінованість та здатність підкорюватися певним правилам, що це, на думку педагога, – прояв волі й характеру. Авторами зазначається, що вагомими чинниками виховання волі і характеру Г. Ващенко вважав заняття спортом. До індивідуальних видів спорту педагог відносив боротьбу, бокс, змагання з бігу, до групових – футбол, волейбол. За Ващенком, заняття спортом сприяють розвитку спритності і витривалості, окрім того, спорт виховує наполегливість, організованість, дисциплінованість, товариськість та почуття відповідальності, виховує волю і характер. Однією з важливих ділянок тіловиховання Г. Ващенко вважав гігієнічне виховання і виділяв такі складники, як регулярність харчування та раціональний режим праці і відпочинку, що, окрім організованості та дисциплінованості, виховують волю і характер. Великого значення для виховання волі і характеру української молоді Г. Ващенко надавав організації та проведенню турпоходів, наголошуючи на тому, що у турпоході перш за все виховне значення має сам розпорядок життя у таборі. Автори статті визначають і напрями подальших наукових досліджень спадщини Г. Ващенка у галузі фізичного виховання