Show simple item record

dc.contributor.authorMaltsev, Valentyn
dc.date.accessioned2022-12-15T09:45:32Z
dc.date.available2022-12-15T09:45:32Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.citationМальцев В. (2022). Силабічний 14-складовик у творчості харківських поетів-романтиків дошевченківського періоду: питання історії та поетики (метрика, строфіка, елементи звукопису) // Актуальні питання гуманітарних наук: міжвузівський збірник наукових праць молодих вчених Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка / [редактори-упорядники М. Пантюк, А. Душний, В. Ільницький, І. Зимомря]. – Дрогобич : Видавничий дім «Гельветика», 2022. – Вип. 54. Том 2. – С. 142 – 149.uk_UA
dc.identifier.issn2308-4855 (Print)
dc.identifier.issn2308-4863 (Online)
dc.identifier.urihttps://archer.chnu.edu.ua/xmlui/handle/123456789/6244
dc.description.abstractУ статті розглянуто особливості функціонування найбільш поширеного силабічного розміру української поезії ХІХ століття – 14-складового вірша (у цезуровому варіанті 8 + 6) у харківських поетів-романтиків дошевченківського періоду (20–30 рр.). Стисло окреслено місце та роль силабічного віршування в українській поезії загалом (зокрема, наголошено на застарілості тези про штучність цієї форми в українській поезії); здійснено огляд історії входження 14-складового вірша в метричну палітру української поезії, наголошено на ролі українського фольклору та польської літератури в засвоєнні цієї форми як у давній, так і в новій українській літературі. Детально проаналізовано метрично-строфічний рівень функціонування розміру, а також особливості фоніки – рими та звукопису. 148-складовий вірш літературного походження поступово набув поширення в українському письменстві упродовж ХVІІІ ст., особливо – в другій половині століття у тісній взаємодії з фольклором та польським віршуванням. У першій половині ХІХ ст. він відроджується в доробкові поетів-романтиків, які вже орієнтувались саме на фольклорну поетику; з іншого боку, це було продовженням і літературних традицій барокової поетики. На метрико-строфічному рівні 14-складовий вірш у цей період функціонує у двох варіантах: двовіршовому (14 + 14) та катренному (8 + 6 + 8 + 6); в обох випадках найчастіше наявна й „мала” цезура, що ділить 8-складову частину на 2 симетричні відрізки. В окремих творах катренний варіант розміру має повне перехресне римування клаузул (ABAB), значно частіше – неповне (ABCB), що є наслідком розпаду, поділу 14-складового рядка на коротші силабічні групи. Традиції барокового варіанта 14-складовика з римованими 4-складовими групами (одного з варіантів леоніна) у цей час не знаходять продовження. Рими – майже виключно жіночі. У кількох зразках цього розміру спостерігаємо майстерне застосування елементів звукопису – асонансів, алітерацій, ономатопей, фонетичних анафор та епіфор тощо. Також виділено окремі перегуки поетикальних засобів харківських романтиків та Т. Шевченка у творах, написаних 14-складовиком.uk_UA
dc.description.sponsorshipукраїнської літературиuk_UA
dc.publisherВидавничий дім «Гельветика»uk_UA
dc.subjectсилабічний віршuk_UA
dc.subject14-складовий віршuk_UA
dc.subjectметрuk_UA
dc.subjectстрофаuk_UA
dc.subjectримаuk_UA
dc.subjectфонікаuk_UA
dc.subjectзвукописuk_UA
dc.titleСИЛАБІЧНИЙ 14-СКЛАДОВИК У ТВОРЧОСТІ ХАРКІВСЬКИХ ПОЕТІВ-РОМАНТИКІВ ДОШЕВЧЕНКІВСЬКОГО ПЕРІОДУ: ПИТАННЯ ІСТОРІЇ ТА ПОЕТИКИ (МЕТРИКА, СТРОФІКА, ЕЛЕМЕНТИ ЗВУКОПИСУ)uk_UA
dc.typeArticleuk_UA


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record