Актуалізація класичного тексту в жанрі римейку: телесеріал “Спіймати Кайдаша” (2020)
Короткий опис(реферат)
Аналізується жанрова специфіка телесеріалу «Спіймати Кайдаша» (2020)
сценаристки й продюсерки Наталії Ворожбит та режисера Олександра Тіменка.
Ідентифікуються маркери його успіху. Кінотекст максимально зберігає фабульну
матрицю повісті «Кайдашева сім'я» (1878) І. Нечуя-Левицького. Водночас, класична
фабула виразно осучаснюється, набуває нових соціальних акцентів: тут творчо
переосмислюються вже здавна знайомі «традиційні образи» та «вічні питання».
Першоджерело актуалізується не лише на рівні хронотопу, персоносфери,
сюжетотворення та історичного контексту, але й на рівні стильових парадигм нової
епохи. Суттєві модифікації епічного сюжету також відбуваються й на жанровому
рівні. Автори ввели додаткові сюжетні фрагменти з участю нових персонажів, значно
збільшуючи обсяг (текст класика на півтори сотні сторінок перетворився на
дванадцятисерійну міні-епопею). Це розгорнуло проблематику першоджерела, за рахунок
акторської гри стало більш виразним психологічне розкриття внутрішнього світу
персонажів. Соціально-побутова сатирично-гумористична повість-хроніка,
трансформуючись відносно специфічних вимірів іншого виду мистецтва, перетворилася
на успішний «трагікомічний» кінороман. Констатовано, що наявний ресурс «Кайдашевої
сім'ї» виявив тенденцію актуалізуватися в часі та просторі за рахунок пародіювання
стереотипів, певною мірою – завдяки деміфологізації і десакралізації звичних культурних
кодів. Римейк «Спіймати Кайдаша» підтвердив потенційний ресурс першоджерела,
можливості його успішного переспіву.