ЗДАТНІСТЬ ДО РЕФЛЕКСІЇ ЯК ОСНОВА ПРОФЕСІЙНОГО РОЗВИТКУ ПЕДАГОГА
Abstract
У статті здійснено аналіз педагогічних поглядів педагогів-класиків, сучасних науковців та освітньої нормативно-правової бази України, які актуалізують проблему розвитку в педагога здатності до рефлексії. Здійснено міждисциплінарне вивчення досліджуваної проблеми з позиції філософської, психологічної, педагогічної науки та дефінітивний аналіз поняттєво-категорійного поля: «рефлексія», «здатність до рефлексії». З’ясовано, що здатність до рефлексії це проведення, у процесі професійної діяльності, самоаналізу і самооцінювання вчителем власної педагогічної діяльності, вміння визначати шляхи, здатність прогнозувати перспективи саморозвитку і вміння регулювати професійну активність. З метою виявлення рівня здатності педагогів до рефлексії розроблено діагностичний інструментарій та проведено констатувальне дослідження. Проведене дослідження дозволило надати рекомендації щодо доповнення педагогічної освіти змістом, формами та методами, які забезпечать позитивну динаміку педагогічної рефлексії у процесі професійної діяльності. У висновках узагальнено значення та роль педагогічної рефлексії у процесі професійної діяльності вчителя та окреслено перспективи подальших досліджень.