МІСЦЕ ТА РОЛЬ ФІЛОСОФІЇ НАУКИ В ПОСТСЕКУЛЯРНОМУ ДИСКУРСІ
Переглянути
Дата
2023Автор
Martynenko, Oleksandr
Ruptash, Olga
Radzyniak, Tetiana
Metadata
Показати повний опис матеріалуКороткий опис(реферат)
Філософія науки від часу свого конституювання на початку ХХ століття була логічним продовженням дискурсу модерну з його секулярними програмами. Релігія, на думку провідників модерної культури, поставала архаїчним спадком аграрних суспільств. Вона стримувала й гальмувала
прогрес. Натомість наука виявила свою спроможність бути його рушієм. У секуляризації вбачали
тільки позитивні для суспільства характеристики. Але глобальні виклики, як неминучі наслідки
розвитку західноєвропейського типу культури та цивілізації, стали причиною зменшення довіри до
науки і росту авторитету альтернативних способів розуміння світу й людини в ньому, зокрема й релігії. Це дозволило вести мову про «повернення релігії» як в публічну сферу, так і простір філософсько-наукових дискусій. За нових обставин секулярно орієнтована філософія науки не може зберігати свій винятковий статус і центральне місце серед інших «глобальних епістемологій і філософій
науки» [10; 11]. Спроби подолати кризу призвели до певних позитивних наслідків. Перші пов’язані
з появою нових концепцій, спроможних розв’язати проблеми в контексті модерної філософії науки,
другі – з розширенням дискурсу, пом’якшенням впливу секулярних програм, налагодженням діалогу
між наукою та релігією, локальними культурами тощо.
Одна з евристично наснажених настанов щодо рефлексії засад філософії науки – «постсекулярний поворот». Розгортання постсекулярного дискурсу продиктоване тим, що врахування альтернативних, суперечливих принципів розуміння сутності світу, людини дозволяє на практиці описувати
реальну суспільну ситуацію, в якій наука постає лише одним із способів пізнання.
Мета цього дослідження полягає в аналізі місця та ролі філософії науки в постсекулярному
дискурсі.
Основний метод дослідження – історико-філософський. Поряд з цим у статті застосовано
концептуальний та структурно-функціональні підходи. Використовуються також такі загальнонаукові методи, як: аналіз, синтез, порівняння, абстрагування тощо.
У підсумку дослідження автори дійшли висновку, що: а) філософія науки неминуче змінюється; б) одна з моделей філософії науки – постметафізика; в) у сфері практики філософія науки стає
частиною постсекулярного дискурсу; г) цілі постсекулярної моделі філософії науки розширюються,
враховуючи налагодження комунікації між наукою та релігією; д) об’єктами постсекулярної філософії науки, окрім самої науки, постане релігія та близькі їй види діяльності.